Nedávný snímek sondy ExoMars zachytil příchod tání na Marsu

23.09.2019 - Stanislav Mihulka

Snímek tajících dun v oblasti severního pólu Marsu ukazuje střídání ročních období na rudé planetě

<p>Zmrzlé duny na Marsu tají</p>

Zmrzlé duny na Marsu tají

Snímek z letošního 25. května evropské sondy ExoMars Trace Gas Orbiter, která krouží kolem rudé planety, ukazuje, jak na zmrzlé duny v oblasti severního pólu Marsu přišlo jarní tání, které vykouzlilo elegantní scenerii.

Snímek pořídila kamera CaSSIS (podle anglického Colour and Stereo Surface Imaging System). Je na něm patrné, jak bouřlivá aktivita na roztávajícím světě vytváří černé šmouhy na krémových dunách. Zima na Marsu skončila, v oblasti severního pólu se zvýšila teplota a zimní led taje.

Jaro na Marsu

Mars nemá pořádnou atmosféru, ani skleníkové plyny, které by ho mohly zahřívat. Během zimy tam klesá v oblasti severního pólu teplota natolik, že tam zmrzlý oxid uhličitý vytvoří povrchovou vrstvu „suchého“ ledu. Na jaře pak zamrzlý oxid uhličitý sublimuje a vypařuje se zpět do atmosféry.

TIP: Kluziště na Marsu: Kráter Koroljov je plný vodního ledu

Jaro teď na severní polokouli Marsu končí a blíží se k letnímu slunovratu, který na Marsu nastává pozemského 8. října. Naše sondy budou i nadále sledovat povrch rudé planety a posílat další kouzelné detailní snímky tohoto blízkého světa. Vědci se pak nejen kochají krásami Marsu, ale na takových snímcích rovněž studují podmínky a procesy, které utvářejí vzhled krajiny rudé planety.

• Zdroj fotografií: ESA/Roscosmos/CaSSIS