Kluziště na Marsu: Kráter Koroljov je plný vodního ledu

Velký impaktní kráter v severní části planety Mars si udržuje stabilní zásobu vodního ledu

27.12.2018 - Stanislav Mihulka

Evropská kosmická agentura ESA těsně před Vánocemi uvolnila čerstvé snímky Marsu. V tomto vánočním dárku jsou i pozoruhodné snímky kráteru Koroljov, který je podle všeho trvale zaledněnou oázou zázraků rudé planety. Jako kdyby na Marsu bylo ohromné kluziště se spoustou vodního ledu.

Koroljov je impaktní kráter, který se nachází na severní planině Planum Boreum, jižně od polárního dunového pole Olympia Undae. Jeho průměr činí přibližně 82 kilometrů. Stěny kráteru se tyčí až do výše 2 kilometrů nad okolním terénem a dno kráteru je zase v hloubce až 1,5 kilometru pod úrovní terénu.

Ledový kráter Marsu

V nejhlubší části je Koroljov vyplněný masou vodního ledu o tloušťce až 1,8 kilometru a průměru asi 60 km. Jak se kolem kráteru pohybuje marťanský vzduch, tak se ochlazuje a klesá do kráteru. Díky tomu kráter funguje jako „studená past“ a led je v kráteru stabilní.

TIP: Sonda Mars Express objevila důkazy o gigantické potopě na Marsu

Snímek kráteru Koroljov s ledem vznikl složením pěti různých snímků, které pořídila kamera High Resolution Stereo Camera na palubě evropské sondy Mars Express, během pěti různých oběhů sondy kolem planety. Mars Express přitom obíhá kolem Marsu již od Vánoc v roce 2003. Rudou planetu tedy snímkuje a studuje již 15 let.

ESA/DLR/FU Berlin