Sonda Mars Express objevila důkazy o gigantické potopě na Marsu

08.03.2017 - Stanislav Mihulka

Detailní průzkum povrchu Marsu odhaluje jeho dávnou minulost plnou vody

Kráter Worcester -<p>Krajina v okolí kráteru Worcester, Mars</p>
Kráter Worcester -

Krajina v okolí kráteru Worcester, Mars

Podle toho, co víme, byl dávný Mars bouřlivým světem s dešti, vulkány a řekami. Jeho povrch tehdy dramatickým způsobem tvarovala voda. Dnes už sice voda z povrchu rudé planety zmizela, její stopy tam ale zůstaly dodnes.

Evropská sonda Mars Express před časem detailně prozkoumala jednu z oblastí, kde jsou zřetelné známky působení vody. V okolí kráteru Worcester, který se nachází poblíž Kasei Valles, předpokládaného vyústění dávného vodního systému, objevili pádné důkazy jedné nebo i více dávných potop.

Krátery s rozdílnou minulostí

Kráter Worcester vypadá zvláštně. Z jedné strany je silně erodovaný, ale z druhé nikoliv. Tvar kráteru Worcester a jeho bezprostředního okolí ukazuje na intenzivní působení velkého množství vody. Nedaleký mladší kráter je přitom pěkně kruhový, což podle vědců znamená, že vznikl až po období záplav.

TIP: Mars měl v minulosti dostatek vody, aby pokryla celý jeho povrch

Odborníci se domnívají, že v době před 3,6 až 3,4 miliardy let mohla vulkanická činnost společně s tektonickými pohyby a sesuvy hornin vyvolat masivní záplavy, které se přelily přes krajinu Marsu.

• Zdroj fotografií: ESA/DLR/FU Berlin