Nejstarší alkohol: Lidé v Izraeli vařili pivo už před 13 tisíci lety

18.09.2018 - Stanislav Mihulka

Archeologické nálezy z izraelské jeskyně jasně ukazují, že pivo provází lidský rod od nepaměti

<p>Archeologové nedávno odkryli důkazy, podle nichž se pivo vařilo již před 13 tisíci lety.</p>

Jak se zdá, alkohol provází lidstvo od nejstarších časů a jedním z nejstarších nápojů, jaké si lidé připravovali, bylo pivo. Odborníci si doposud mysleli, že pivo je staré nějakých devět tisíc let. Nové nálezy ale ukazují, že pivo je nejspíš ještě mnohem starší.

Archeologové nedávno odkryli důkazy, podle nichž se pivo vařilo již před 13 tisíci lety. Stáří lahodného pivního moku je tím pádem téměř dvojnásobné. Pivo teď jako lidský vynález předstihlo zemědělství a stalo se nejstarším alkoholem, o kterém svědčí archeologické nálezy.

TIP: Antičtí Řekové popíjeli hlavně víno, podle archeologů si ale pochutnávali i na pivu

Zmíněné archeologické doklady dávného vaření piva pocházejí z jeskyně Raqefet v Izraeli, kde se nachází pohřebiště lidí kutury Natúfien. V jeskyni se našly kamenné hmoždíře, ve kterých vědci objevily stopy škrobu a částečky rostlin. Nálezy svědčí o tom, že se v hmoždířích zpracovávalo zrní způsobem, jaký vyžaduje vaření piva. Tehdejší lidé s námi měli více společného, než bychom si mysleli.

Stanford University, Journal of Archaeological Science: Reports