Nepravidelná galaxie ze souhvězdí Páva je třpytivou sbírkou hvězd

22.05.2018 - Stanislav Mihulka

Trpasličí galaxie IC 4710 připomíná originální šperk bez pravidelných tvarů

<p>Hvězdná kráska galaxie IC 4710</p>

Hvězdná kráska galaxie IC 4710

Trpasličí nepravidelnou galaxii IC 4710 ze souhvězdí Páva známe už od roku 1900, kdy ji objevil astronom DeLisle Stewart. Na detailním snímku Hubbleova vesmírného dalekohledu je zřetelně vidět, že jde o krásnou a blyštivou galaxii, plnou jasných barevných hvězd.

V tomto kosmickém ostrově, vzdáleného asi 25 milionů světelných let od Země, jsou k vidění četné hvězdokupy s mladými modrými hvězdami, které jako diamanty obklopují nazlátlou centrální oblast galaxie.

Trpasličí galaxie nejasného tvaru

Trpasličí nepravidelné galaxie, jako je IC 4710, vypadají jako chaotické cáry hmoty, které nemají jasně vytyčená spirální ramena anebo galaktická centra. Je na nich zřetelně patrné, že se značně liší od spirálních i od eliptických galaxií.

TIP: Výjimečná trpasličí galaxie ukazuje, jak to vypadalo v raném vesmíru

Experti si zatím s podobnými galaxiemi příliš nevědí rady. Mohou to být galaxie, které zdeformovala gravitace při setkáních s jinými galaxiemi. Zároveň je ale možné, že galaxie, jakou je i IC 4710, připomínají nejranější galaxie, které se objevily v našem vesmíru.

• Zdroj fotografií: Judy Schmidt/NASA/ESA