Netopýří lidé na Měsíci: Jeden z nejzábavnějších hoaxů vznikl v roce 1835

01.07.2021 - Nikol Patíková

Hoaxy a nejrůznější fake news rozhodně nejsou vynálezem poslední doby. Názorným příkladem, kam až může zajít slepá víra v média, se stal jeden z největších a dlužno dodat i nejzábavnějších podvrhů v dějinách populární vědy…

<p>Astronomové prý pozorovali, jak Měsíčňané vyrábějí umělecké předměty a koupou se v jezeře. Měsíční fauna a flóra měly být neobyčejně pestré – a nápadně se podobat té pozemské. Lunární lidé měli žít jako pozemšťané, navíc však mohli díky křídlům létat.</p>

Na podvodné hoaxy jsme si postupně zvykli: Internet nezřídka zaplaví nějaká fascinující zpráva, jež se nakonec ukáže jako účelově vymyšlená. Velký měsíční „hoax“ se však zrodil už v roce 1835, kdy Richard Adams Locke napsal do newyorských novin The Sun sérii článků o pozorování mimozemské aktivity na Měsíci. A aby textům dodal na důvěryhodnosti, vydával je za popis objevů tehdejšího významného astronoma Johna Hershela

TIP: Šílené fikce, kterým lidé uvěřili: Vyhynutí blondýnek a kampaň proti zvířecí nahotě

Badatel prý svůj teleskop vylepšil tím, že k němu připojil mikroskop, načež mohl sledovat dění na zemském průvodci: Na jeho povrchu následně spatřil pyramidy z krystalů, vegetaci, lesy, bizony i jednorožce. Tamní obyvatelé pak měli představovat velmi inteligentní, člověku podobné netopýří tvory. Samozřejmě šlo o satiru, ale řada lidí uvěřila – zvlášť když se k článkům přihlásil sám Hershel, jemuž připadaly nadmíru zábavné.