Neviditelná monstra: Jak daleko leží nejbližší známá černá díra?

04.06.2022 - Michal Švanda

Nalézt ve vesmíru černou díru není nic jednoduchého – nejsou totiž vidět. Astronomové přesto odhadují, že jen v Mléčné dráze je deset milionů až miliarda černých děr. Která z nich je nám nejblíže?

<p>Obří hvězdu deformují slapové síly blízkého temného průvodce, což podivný systém prozradilo.</p>

Ve vesmíru najdeme několik typů do sebe gravitačně zkolabovaných objektů, které označujeme souhrnným názvem „černé díry“. Za nejběžnější přitom vědci považují ty, jež představují pozůstatek po hýřivém životě velmi hmotných hvězd.

V principu pro nás dané objekty zůstávají nepozorovatelné až do chvíle, kdy interagují s jiným tělesem: Může se jednat o druhou stálici původního páru, která se vyvíjela pomaleji, a tak se zdá, že na obloze krouží kolem „ničeho“ s velkou hmotností. Uvedeným způsobem se v roce 1964 podařilo objevit první černou díru v historii, Cygnus X-1, a ke stejnému typu se řadí i nejbližší známý objekt téhož druhu

TIP: Tajemství černých děr: 15 podivuhodných a málo uvěřitelných faktů

Jeho objev se odehrál loni: Černé monstrum dělí od Země 1 500 světelných let, promítá se do souhvězdí Jednorožce a dostalo tutéž přezdívku – tedy Jednorožec. Dosahuje přitom asi jen trojnásobku hmotnosti Slunce a odhalil jej teprve pečlivý výzkum dlouhodobých změn jeho průvodce, rozepnutého rudého obra.