Neviditelná monstra: Jak daleko leží nejbližší známá černá díra?

Nalézt ve vesmíru černou díru není nic jednoduchého – nejsou totiž vidět. Astronomové přesto odhadují, že jen v Mléčné dráze je deset milionů až miliarda černých děr. Která z nich je nám nejblíže?

04.06.2022 - Michal Švanda

Ve vesmíru najdeme několik typů do sebe gravitačně zkolabovaných objektů, které označujeme souhrnným názvem „černé díry“. Za nejběžnější přitom vědci považují ty, jež představují pozůstatek po hýřivém životě velmi hmotných hvězd.

V principu pro nás dané objekty zůstávají nepozorovatelné až do chvíle, kdy interagují s jiným tělesem: Může se jednat o druhou stálici původního páru, která se vyvíjela pomaleji, a tak se zdá, že na obloze krouží kolem „ničeho“ s velkou hmotností. Uvedeným způsobem se v roce 1964 podařilo objevit první černou díru v historii, Cygnus X-1, a ke stejnému typu se řadí i nejbližší známý objekt téhož druhu

Jeho objev se odehrál loni: Černé monstrum dělí od Země 1 500 světelných let, promítá se do souhvězdí Jednorožce a dostalo tutéž přezdívku – tedy Jednorožec. Dosahuje přitom asi jen trojnásobku hmotnosti Slunce a odhalil jej teprve pečlivý výzkum dlouhodobých změn jeho průvodce, rozepnutého rudého obra.

TIP: Tajemství černých děr: 15 podivuhodných a málo uvěřitelných faktů

Následný výzkum z roku 2022 ale ukázal, že v případě objektu V723 Jednorožec nejde o černou díru, nýbrž o binární systém rudého obra a podobří hvězdy, která byla svým sousedem zbavena velké části své hmoty. Za doposud nejbližší černou díru je tak považován objekt s označením Gaia BH1 ze souhvězdí Hadonoše, který od nás dělí 1 500 světelných let.