Nezamýšlený užitek: Podvodní kabely jsou vlastně skvělými detektory zemětřesení

05.12.2019 - Stanislav Mihulka

Pod mořem se v dnešní době rozkládá globální telekomunikační síť. Tvoří ji kabely s optickými vlákny, v nichž neustále proudí ohromující množství dat. Geologové nedávno přišli na to, že by tuto komunikační síť mohli skvěle využít. Jen úplně jiným způsobem, než původně zamýšleli její tvůrci.

Američtí odborníci nedávno uspořádali experiment, v němž na čtyři dny proměnili 20 kilometrů podmořského kabelu v zálivu Monterey u kalifornského pobřeží na zařízení, jehož výkon odpovídal asi 10 tisícům seismických stanic, které by byly rozmístěné na mořském dně. Experiment byl úspěšný a vědci v jeho průběhu detekovali slabé zemětřesení, a také seismické pohyby v oblasti zdejších podmořských zlomů.

TIP: Překvapení pro geology: V jižní Kalifornii se objevil zbrusu nový tektonický zlom

Pokud by se tato metoda ukázala jako praktická, mohla by přinést geologům ohromné množství velmi zajímavých a důležitých údajů. Mnohé oblasti mořského dna jsou geologicky neklidné. Seismické detektory se dnes vyskytují jen asi na 30 procentech rozlohy dna oceánu a jejich počet není nijak závratný. Povrch mořského dna a souše přitom pokrývá již asi 10 milionů kilometrů optických kabelů a přinejmenším část z nich by určitě bylo možné tímto způsobem využít.