Nezdravé solení: Příliš velké množství soli v potravě oslabuje buňky imunity

Pro mnoho z nás je přidání soli do jídla naprosto normální věcí. Obvykle o tom ani nepřemýšlíme. Ale ve skutečnosti bychom měli. Kromě zvýšení krevního tlaku může větší množství soli vážně narušit energetickou rovnováhu v imunitních buňkách a zabránit jim ve správné funkci

11.05.2021 - Stanislav Mihulka

Soli je těžké odolat. Mnohá jídla jsou díky ní chutnější a lidé si proto často se solí dobře rozumějí. Zároveň se ale už delší dobu množí důkazy, podle nichž je přílišné solení spojené s celou řadou zdravotních problémů. Milovníci soli jsou ohroženi například vysokým krevním tlakem, větším rizikem mrtvice a infarktu, osteoporózou, rakovinou žaludku nebo třeba onemocněním ledvin.

Professor Markus Kleinewietfeld z belgické Hasselt University k tomu dodává, že přílišné solení může nepříznivě ovlivnit imunitu, zejména imunitní buňky. Jejich tým už dříve zjistil, že vysoká koncentrace soli v krvi postihuje především monocyty, které mají významné postavení v systému lidské imunity. Vznikají z nich například fagocyty, tedy buňky, které v první linii imunity čelí cizorodým látkám a organismům v lidském těle.

TIP: Přesolené Česko: Přílišné solení skutečně oslabuje imunitní systém

Badatelé v experimentech zjistili, že když jsou zmíněné buňky imunity několik hodin vystavené vyšší koncentraci soli, vyrábějí méně energie v podobě molekul ATP, které v buňkách slouží jako molekulární palivo. Výroba těchto energetických molekul probíhá v mitochondriích, kde také působí přehnaná koncentrace soli.

„Zasolené“ buňky imunity mají méně molekul ATP, jsou „unavené“, a z takto postižených monocytů vznikají nenormálně vypadající fagocyty, které pak v imunitním systému dělají problémy, od přehnaných zánětů až po autoimunitní onemocnění. O důvod více k pořádné opatrnosti se solením.