Přesolené Česko: Přílišné solení skutečně oslabuje imunitní systém

31.03.2020 - Stanislav Mihulka

Vědci doporučují: buďte se solením střídmí, sůl a imunita se moc dobře nesnesou. Češi přitom patří mezi největší konzumenty soli v Evropě

<p>Češi jedí denně až třikrát víc soli, než doporučuje Světová zdravotnická organizace.</p>

Mít funkční a výkonný imunitní systém je dobré nejen v době pandemie. Tým vedený odborníky německé University Hospital Bonn nedávno potvrdil, že nadměrné solení významně škodí imunitě. Ukázaly to experimenty na myších, které vědci krmili různě slanou stravou a zároveň je vystavili bakteriální infekci.

Sůl vs. imunita

Německý experiment ukázal, že myši, které dostávaly stravu s vysokým obsahem soli, trpěly horším průběhem bakteriální infekce. Podobné to bylo i u lidských dobrovolníků. Lidem, kteří měli v jídle navíc 6 gramů soli denně, se zřetelně zhoršilo fungování imunity. Takové množství přitom odpovídá obsahu soli ve zhruba dvou jídlech z fastfoodu.

Kromě neblahého vlivu na imunitu vede nadměrné solení u většiny lidí k vysokému krevnímu tlaku a postupnému zhoršování stavu našich tepen s následným rizikem vzniku infarktu nebo cévní mozkové příhody. Milovníci soli mají vyšší výskyt cukrovky, častější onemocnění ledvin a vyšší riziko nádoru zažívacího traktu, zejména žaludku a střev.

Přesolené Česko

Světová zdravotnická organizace WHO doporučuje jako maximální denní dávku soli pro dospělého člověka 5 gramů. To je přibližně jedna zarovnaná čajová lžička soli. Nejde ale přitom jen o „solení“, nýbrž o také obsah soli ve všech potravinách – zejména pak uzeninách, sýrech, pečivu a slaných pochutinách.

TIP: Vědci potvrzují: Místo vitamínových doplňků raději omezte sůl

Češi přitom patří mezi největší konzumenty soli v Evropě. V mezinárodním srovnání Světové zdravotnické organizace jsou mezi prvními pěti státy.  Například v Německu lidé maximální dávku doporučenou WHO překračují zhruba dvojnásobně. Muži tam zkonzumují v průměru 10 gramů soli denně a ženy více než 8 gramů. Češi jí přijmou denně kolem 15 gramů.