Nikdy není pozdě přestat: Plíce bývalých kuřáků jsou v překvapivě dobré kondici

06.02.2020 - Stanislav Mihulka

Plíce kuřáků nejsou poškozené navěky – když se se zlozvykem přestane, zdravé buňky mohou nahradit ty náchylné k rakovině. Vyplývá to ze studie vědců z britského genetického institutu

<p>I velmi těžkému kuřákovi se mohou zahojit plíce, když přestane kouřit.</p>

I velmi těžkému kuřákovi se mohou zahojit plíce, když přestane kouřit.

V současnosti žije ve světě asi 1,1 miliarda kuřáků. Kouření přitom prokazatelně zhoršuje zdraví a přispívá k rozvoji řady nádorů a dalších závažných onemocnění. Každoročně zemře si 1,8 milionu lidí na rakovinu plic, která velmi těsně souvisí s kouřením. Lidé, kteří intenzivně kouří 30 až 40 let, často říkají, že v jejich situaci už nemá smysl přestat kouřit a odevzdaně čekají na svůj osud.

Jak ale ukazuje nový výzkum britských odborníků, ve skutečnosti to vůbec nemusí být tak zlé. Badatelé prostudovali vzorky z biopsie kuřáků, bývalých nekuřáků a celoživotních nekuřáků. Zjistili, že 90 až 95 procent buněk plic aktivních kuřáků obsahuje v porovnání s nekuřáky tisíce mutací navíc, které jsou evidentně důsledkem kouření a zvyšují riziko rozvoje nádorů. Zdravých buněk měli kuřáci v plicích jen 5 až 10 procent.

TIP: Nekompromisní počty: Každých 50 cigaret vyvolá jednu mutaci v plicní buňce

Podobný výsledek vědci očekávali. Velmi je ale překvapilo, že lidé, kteří s kouřením přestali, měli oproti aktivním kuřákům čtyřnásobný poměr zdravých buněk v plicích, tedy až 40 procent, v některých případech šlo dokonce stejný počet jako u nekuřáků. Týkalo se to přitom i těžkých kuřáků, kteří během dosavadního života vykouřili až 15 tisíc krabiček cigaret a s kouřením přestali sotva před pár lety. Vše nasvědčuje tomu, že přestat s kouřením se skutečně vyplatí. Studie byla založená jen na malém počtu lidí, takže ji bude nutné zopakovat s větším počtem vzorků.