Nekompromisní počty: Každých 50 cigaret vyvolá jednu mutaci v plicní buňce

07.11.2016 - Stanislav Mihulka

Vědci dokázali vyčíslit, kolik cigaret je potřeba na jednu mutaci v plicní buňce kuřáka

Cigareta -<p>Každá vykouřená cigareta se projeví v počtu mutací</p>
Cigareta -

Každá vykouřená cigareta se projeví v počtu mutací

Čísla mluví jasně. Vědci přesně spočítali, jak přibývají mutace související s rakovinou v buňkách orgánů kuřáků.

Podle jejich výpočtů vznikne za každých vykouřených 50 cigaret v plicní buňce průměrně jedna mutace. Ten, kdo vykouří pod dobu jednoho roku každý den krabičku 20 cigaret, může počítat se 150 mutacemi na jednu plicní buňku, 97 mutací na buňku hrtanu, 39 mutací na buňku hltanu, 18 mutací na buňku močového měchýře a 6 mutací na jaterní buňku.

TIP: Výzkum kouření: Robot s plícemi na čipu si zapaluje jednu cigaretu za druhou

Lékaři již dříve spojili kouření tabáku s nejméně 17 typy rakoviny. Teď je to ale poprvé, co se jim podařilo vyčíslit množství poškození DNA mutacemi kvůli kouření. Badatelé k těmto číslům dospěli porovnáním DNA z nádorů 2 500 kuřáků a 1 000 nekuřáků.

New Scientist, Science