Norské Oslo má nový letištní terminál: Je „nejzelenější“ na světě

02.05.2017 - Martin Reichman

Letištní terminál v norském Oslu se dočkal výrazné proměny. Je větší a „zelenější“

Mezinárodní letiště Oslo - Gardermoen -<p>I přes podstatné rozšíření letiště je jeho celková energetická o 50 % nižší než spotřeba původního terminálu.</p>
Mezinárodní letiště Oslo - Gardermoen -

I přes podstatné rozšíření letiště je jeho celková energetická o 50 % nižší než spotřeba původního terminálu.


Reklama

Emise z letecké dopravy v současnosti představují asi tři procenta z celkových emisí skleníkových plynů v EU, rychle se však zvyšují. Obzvlášť v „ekologicky osvícenějších“ částech světa proto vznikají projekty, které mají ekologické dopady letecké dopravy snižovat. Část projektů je věnována samotným letadlům a používanému palivu, jak ale ukazuje čerstvý příklad z Norska, omezovat ekologickou stopu mohou i samotné letištní terminály.

Norský letištní terminál, který společně s kodaňským letištěm Kastrup patří mezi největší a nejmodernější terminály Skandinávie, prošel výraznou proměnou – o 115.000 m² se zvětšila jeho rozloha a zvýšila se i jeho kapacita. Namísto 19 milionů pasažérů bude nově letiště v Oslu schopné odbavit až 30 milionů cestujících ročně. Součástí projektu je i unikátní systém umožňující ukládání sněhu a jeho pozdější opakované využívání jako chladícího média v letních měsících

I přes podstatné rozšíření letiště je jeho celková energetická o 50 % nižší než spotřeba původního terminálu. Rekonstrukce se dočkalo i napojení letiště na železniční síť – podle návrhu by nově měla železnice přepravit až 70 % cestujících letiště Oslo.

 

Reklama

  • Zdroj textu:

    Inhabitat

  • Zdroj fotografií: Nordic Office of Architecture

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Historie

Černé díry se ukrývaly přímo před očima vědců. Nový výzkum našel způsob, jak je odhalit.

Vesmír

Lidské pozůstatky obětí erupce v domě „Casa del Fabbro“, včetně muže, jehož DNA vědci přečetli.

Věda

Stejně jako ostatní krokodýli, i gaviálové mají speciální smyslové orgány. Jedná se o drobné jamky v šupinách, které pokrývají tělo. Tyto jamky jsou schopny zachytit vibrace nebo změny tlaku vody, což napomáhá při hledání kořisti.

Příroda

Britské tanky postupují vpřed. Velitel stroje často šel před strojem a naváděl řidiče, aby se vyhnul překážkám.

Válka

Jihoamerické pralesy by mohly ukrývat až na čtyři tisíce doposud neznámých rostlinných druhů.

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907