Nová metoda výroby paliva z vody zvyšuje šance na cesty vesmírem

21.09.2018 - Stanislav Mihulka

Pro kosmické lety je stěžejní dostatek paliva a také kyslíku. Řešením by mohla být jejich výroba přímo ve vesmíru

<p>Zařízení pro tvorbu umělé gravitace podle návrhu z roku 2004</p>

Zařízení pro tvorbu umělé gravitace podle návrhu z roku 2004

Po desetiletích útlumu se v poslední době konečně začínají plánovat výpravy po Sluneční soustavě i do hlubokého vesmíru. Vládní agentury i soukromé společnosti vážně uvažují o stavbě základen na Měsíci a Marsu. U sousedních hvězd objevujeme jednu planetu v obyvatelné zóně za druhou. Cestování vesmírem ještě nikdy nebylo tak reálné a dosažitelné, jako je dnes.

Pro lidskou posádku kosmické lodi ale není tak snadné přečkat delší dobu ve vesmíru. Potřebují energii, potřebují zásoby a hlavně potřebují kyslík. V kosmickém prostoru ovšem není kyslíku nazbyt, takže by si ho astronauti museli vozit s sebou.

Kyslík a palivo z vody

Další možností je výrovba kyslíku z vody, společně s vodíkem, který je užitečný jako palivo. Hans-Joachim Lewerenz z Caltechu a jeho tým nedávno potvrdili, že je možné vyrábět kyslík a vodík z vody pomocí polovodičového materiálu a záře Slunce, či jiných hvězd. Postup navíc funguje i v nulové gravitaci. Vody je přitom ve vesmíru dost.

TIP: Revoluční motory? Rakety ve vesmíru i auta na Zemi by mohla pohánět voda

Kosmické lodě pro velkolepé výpravy k planetám a také ke hvězdám ještě nemáme. Díky tomuto výzkumu z Caltechu jsme ale zase o něco blíže dlouhodobým cestám vesmírem s lidskou posádkou. Můžeme se tak těšit, kdy vyrazí první taková kosmická loď.

The Conversation, Nature Communications