Nově objevený kilometr velký asteroid má nejkratší rok ze všech

12.07.2019 - Stanislav Mihulka

Kilometrový asteroid 2019 LF6 z rodiny Apohel oběhne Slunce za pouhých 151 dní

<p>Oběžná dráha asteroidu 2019 LF6 ve Sluneční soustavě.</p>

Oběžná dráha asteroidu 2019 LF6 ve Sluneční soustavě.

Mnoho asteroidů Sluneční soustavy obíhá kolem Slunce v Hlavním pásu planetek, tedy mezi Marsem a Jupiterem. Najdou se ale i jinde. Astronomové nedávno objevili jeden takový asteroid, který je hodně neobvyklý. Ze všech známých asteroidů oběhne kolem Slunce za nejkratší dobu.

Asteroid 2019 LF6 je součástí rodiny Apohel nebo také Atirovy skupiny planetek. To je skupina asi 20 asteroidů, jejichž celá oběžná dráha je ke Slunci blíž, než oběžná dráha naší Země. 2019 LF6 má asi kilometr v průměru. Během cesty kolem Slunce se dostává kousek za oběžnou dráhu Venuše směrem od Slunce a pak zase blíže ke Slunci, než je planeta Merkur.

Neobvyklý asteroid 2019 LF6

Quanzhi Ye z Caltechu a jeho spolupracovníci zjistili, že 2019 LF6 oběhne Slunce za 151 dní, což je v tuto chvíli rekordně krátká doba. Objevitelé asteroidu zdůrazňují, že tak velká tělesa v našem okolí už nenacházíme často. Jenomže asteroid 2019 LF6 je výjimečný, jak svou velikostí, tak i oběžnou dráhou. Právě proto prý nejspíš tak dlouho unikal pozornosti astronomů.

TIP: Ztracena ve vesmíru: Uprchlá planetka objevena na periferii Sluneční soustavy

Neobvyklý asteroid byl objeven především díky pozoruhodnému zařízení Zwicky Transient Facility (ZTF) na Teleskopu Samuela Oschina, který je součástí observatoře Palomar v Kalifornii. Zařízení ZTF dokáže velmi rychle prohledávat oblohu a pátrat tam po podobných neobvyklých objektech.

Caltech