Nový objekt: Astronové objevili Skřeta na periferii Sluneční soustavy

03.10.2018 - Stanislav Mihulka

Vědci objevili Skřeta - nová trpasličí planeta mění pohled na hranice Sluneční soustavy.

<p>Objekt 2015 TG387, čili „Skřet“, oběhne Slunce po své výrazně eliptické dráze jednou za 40 tisíc let.</p>

Astronomové usilovně hledají hypotetickou planetu Devítku, která by se mohla nacházet daleko za oběžnou dráhou Neptunu. Občas při tom narazí na zajímavé věci. Nedávno takto objevili nového „trans-neptuniána“, čili objekt za oběžnou dráhou Neptunu.

David Tholen z Havajské univerzity a jeho kolegové vystopovali objekt o průměru 300 kilometrů, který pojmenovali 2015 TG387. Přezdívají mu ale „The Goblin“, čili česky „Skřet“. V tuto chvíli je od nás Skřet vzdálený asi 80 AU, tedy osmdesátinásobek vzdálenosti mezi Sluncem a Zemí.

Skřet v hlubinách Sluneční soustavy

Skřet má hodně výstřednou dráhu ve tvaru protáhlé elipsy, po které oběhne Slunce jednou za asi 40 tisíc let. Objev Skřeta podle astronomů podpořil možnost existence Deváté planety v hlubinách Sluneční soustavy. Odpovídá tomu charakter jeho oběžné dráhy. Jednoznačný důkaz pro existenci další planety ale astronomům stále chybí.

TIP: Existuje bájná planeta Devět? Nové důkazy tomu nasvědčují

Podle Tholena a spol. z objevu Skřeta vyplývá, že ve Sluneční soustavě jsou asi 2 miliony podobných trans-neptuniánských těles o průměru přes 40 kilometrů. Většina z nich je ale skrytá i před těmi nejvýkonnějšími přístroji dnešní doby. Nicméně, astronomové to nevzdávají a i nadále hodlají pokračovat v pátrání po dalších podobných objektech i vysněné planetě Devět.

Carnegie Science