Existuje bájná planeta Devět? Nové důkazy tomu nasvědčují

18.07.2017 - Stanislav Mihulka

Daleko v temných hlubinách Sluneční soustavy možná skutečně existuje velká Devátá planeta. Naznačuje to nová studie španělských astronomů

Devítka -<p>Vědci jsou teď o něco blíže objevení planety Devítky</p>
Devítka -

Vědci jsou teď o něco blíže objevení planety Devítky

Existenci Devítky, tedy pořádně velké deváté planety Sluneční soustavy, poprvé připustili vědci z Caltechu v lednu 2016. Její přítomnost naznačují zvláštnosti oběžných drah transneptunických těles (TNO, z anglického Trans-neptunian objects), objektů, které obíhají Slunce za oběžnou drahou Neptunu.

TIP: Další planeta ve Sluneční soustavě? Historie a současnost hledání Planety X

Devítka by měla mít hmotnost asi 10 Zemí a její oběžná dráha by měla být kdesi ve vzdálenosti 600 až 700 AU. Existence této planety je stále otevřenou otázkou a vědci usilovně shromažďují důkazy pro nebo proti Devítce.

Existuje Devítka anebo ne?

Nové body pro existenci teď Devítce připsali španělští astronomové z Madridské univerzity. Použili nové postupy ke studiu velice vzdálených objektů Sluneční soustavy, takzvaných extrémních transneptunických těles (ETNO, z anglického Extreme trans-Neptunian objects). Dráha těchto objektů se přibližuje ke Slunci nejblíže na 30 AU a velká poloosa jejich dráhy je delší než 150 AU.

TIP: Pátrání po tajemné Devítce: Astronomové hlásí čtyři možné kandidáty

Španělé prostudovali dráhy 28 extrémních transneptunických těles a pak ještě 24 menších těles ze skupiny kentaurů. Výsledky jejich výzkumu potvrzují, že by skutečně mohla existovat masivní planeta Devítka, jak ji popsali vědci z Caltechu. Lov na Devítku ale ještě rozhodně nekončí. Její případnou existenci potvrdí až přímé pozorování našimi přístroji.

IFL Science, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters