Nový objev Curiosity: Mars měl kdysi atmosféru plnou kyslíku

Laserový spektrometr ChemCam na palubě robotické laboratoře Curiosity vystopoval v horninách rudé planety velké množství oxidů manganu

30.06.2016 - Stanislav Mihulka

Mars byl v dávných době zřejmě ještě podobnější Zemi, než jsme si doposud mysleli. Dokládá to nový objev robotické výzkumné laboratoře Curiosity, která již čtvrtým rokem pracuje na rudé planetě.

Curiosity totiž v marťanských horninách objevil velké množství oxidů manganu. A takový materiál podle našich zkušeností může vzniknout buď působením mikroorganismů anebo kyslíku obsaženého v atmosféře. Pokud se vědci nepletou, což při průzkumu jiné planety nelze zcela vyloučit, tak to znamená, že Mars kdysi musel mít atmosféru plnou kyslíku.

Laserový spektrometr ChemCam zabodoval

Při tomto objevu pojízdná laboratoř Curiosity využila zařízení ChemCam, které vyvinuli odborníci z Los Alamos National Laboratory. ChemCam je důmyslný přístroj k průzkumu základního složení hornin a půdy. Pomocí několika desítek pětinanosekundových pulsů infračerveného laseru odpaří malé množství studované horniny až do vzdálenosti 7 metrů, a pak pomocí spektrometru prozkoumá záření rozžhaveného materiálu. Ze získaného spektra poté odvodí složení zkoumané horniny.

TIP: Curiosity: Laserový spektrometr a pohyblivá kamera analyzují povrch Marsu

Zařízení ChemCam je na rudé planetě v neustálé permanenci. Za necelé čtyři roky mise již analyzovalo asi 1 500 vzorků hornin a půdy Marsu.

Los Alamos National Laboratory