Nový úspěch SpaceX: Použitá kosmická loď Dragon je opět ve vesmíru

06.06.2017 - Stanislav Mihulka

Společnost SpaceX už umí recyklovat nejen části nosných raket, nově poslala k Mezinárodní vesmírné stanici již jednou použitou kosmickou loď

CRS-11 -<p>Jednou použitá kosmická loď Dragon opět vyráží na cestu</p>
CRS-11 -

Jednou použitá kosmická loď Dragon opět vyráží na cestu

V sobotu 3. června úspěšně vypustila společnost Elona Muska SpaceX nosnou raketu Falcon 9, s kosmickou lodí Dragon na zásobovací misi CRS-11, pro Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Na podobné zprávy jsme si už zvykli. Tento let je ale výjimečný.

Shodou okolností jde o jubilejní 100. start kosmické lodi z komplexu 39 Kennedyho vesmírného střediska na floridském mysu Canaveral. Právě odtud odlétala posádka Apolla 11 na Měsíc a SpaceX zde pokračuje v tradici revolučních vesmírných letů.

Recyklovaný Dragon

Ještě mnohem významnější ale je, že do vesmíru tentokrát odletěla již jednou použitá nákladní kosmická loď Dragon v1. Jde o loď, která se zúčastnila zásobovací mise CRS-4 a strávila ve vesmíru 4 týdny od září do října 2014. Loď Dragon je momentálně na oběžné dráze a během 5. června by se měla spojit s Mezinárodní vesmírnou stanicí.

TIP: Kosmická loď Dragon se vrátila z ISS na Zemi. Přivezla cenný náklad

Na stanici veze Dragon náklad o váze 1 665 kilogramů v prostředí s udržovaným tlakem, který obsahuje vybavení pro experimenty, zásoby pro posádku a nové vybavení stanice. Na palubě má ale i dalších 1 002 kg materiálu vystaveného vnějšímu prostředí, který zahrnuje tři vědecké experimenty určené pro instalaci vně stanice. Jde o experimenty Roll-Out Solar Array (ROSA), Neutron Star Interior Composition Explorer (NICER) a Multiple User System for Earth Sensing (MUSES).

• Zdroj textu: SpaceX, NASA