Obr proti pravidlům: Nově objevená planeta by správně neměla existovat

03.11.2017 - Stanislav Mihulka

Nově objevený plynný obr NGTS-1b se vymyká současným teoriím o vzniku planetárních soustav

NGTS-1b - Plynný obr soustavy NGTS-1 nepasuje na teorie

Nově objevený plynný obr svou pouhou existencí ohrožuje naše současné teorie o vzniku planetárních systémů. Je totiž příliš velký na to, aby mohl být u své hvězdy.

Planetární soustava NGTS-1 ze souhvězdí Holubice je od nás vzdálená asi 600 světelných let. Místní hvězdou je ultrachladný červený trpaslík spektrální třídy M, jehož hmota a velikost jen o něco málo přesahují polovinu Slunce. Robotický lovec exoplanet Next-Generation Transit Survey (NGTS) právě v této soustavě získal svůj první úlovek.

Horký jupiter u malé hvězdy

Plynný obr NGTS-1b vlastně není zase tak výjimečný. Je o něco lehčí než náš Jupiter, hvězdu oběhne za 2,6 dne a panuje na něm teplota asi 530 °C. Podobných horkých jupiterů známe spousty. Přesto ale tenhle obr vědce šokoval.

TIP: Překvapení v planetárním systému: Obří planeta u příliš mladé hvězdy

Z výpočtů totiž vyplývá, že podle našich teorií o vzniku planet by v soustavě tak malé hvězdy neměl tak velký plynný obr vůbec existovat. Teorie připouštějí, že malé hvězdy mohou formovat skalnaté planety, ale nemohou dostat dohromady dostatek materiálu k vytvoření planet velikosti Jupiteru. Očividně ale existuje, takže jsme se mýlili. Navíc by podobných planet mohlo být v Mléčné dráze hodně, protože červení trpaslíci jako je NGTS-1 jsou nejhojnější hvězdy vůbec.

University of Warwick / MNRAS