Obři s vakem: V Austrálii žili vačnatci dvakrát těžší než lední medvědi

Hlava jako tapír, nohy jako vombat a ohromné tělo. Takoví byli palorchestidi – dávní obyvatelé Austrálie

18.09.2019 - Stanislav Mihulka

Před miliony let, od období oligocénu do období pleistocénu, žila v Austrálii skutečně podivná stvoření. Byli to monstrózní býložraví vačnatci ze skupiny palorchestidů, kteří měli velké drápy, hlavy s krátkým chobotem jako dnešní tapíři, a někteří z nich, jako třeba Palorchestes azael, vážili více než tunu.

Australští vědci studovali více než 60 fosilií těchto pozoruhodných zvířat z různých časových období. Asi nejdivnější jsou na těchto obřích vačnatcích jejich končetiny. Ti největší z nich totiž měli nepohyblivé loketní klouby. Měli je zafixované tak, aby části přední končetiny svíraly úhel asi 100 stupňů.

TIP: Whollydooleya: Dravý vačnatec, co terorizoval Austrálii před 5 miliony let

Obří vačnatci měli své přední končetiny velmi mohutné a v lecčem připomínaly končetiny hrabajících vombatů. Ale palorchestidi určitě nehrabali, protože by jim přitom velmi překážely jejich dlouhé a ostré drápy. Vědci stále tápou v tom, čím se tato zvířata s krátkým chobotem, mohutnýma nohama a dlouhými ostrými drápy vlastně mohla živit. Někteří z nich tipují, že lovila hmyz pod kůrou, jisté to ale rozhodně není.

Nobu Tamura / Wikimedia Commons