Odpadky po večírku: Jaké nejpodivnější věci zanechali astronauti na Měsíci?

22.07.2019 - Stanislav Mihulka

Na Luně zůstala po astronautech zajímavá sbírka předmětů, od vědeckého vybavení až po lidské výměšky

<p>Snímek s odpadem během mise Apollo 17</p>

Snímek s odpadem během mise Apollo 17

O víkendu uplynulo padesát let, co se lidé poprvé prošli po Měsíci. Bylo jich tam celkem 12. Získali tam pro lidstvo ohromnou prestiž, spoustu cenných poznatků a také vzorků z povrchu Měsíce. A jak je u lidí zvykem, zanechali tam po sobě mnoho rozmanitých věcí, neboť jak známo – zádný pořádný piknik se neobjede bez hromady odpadků...

Na Měsíci zůstala například spousta stop astronautů. Budou tam zřejmě velice dlouho, možná tak dlouho, jak dlouho bude existovat Měsíc. Na Luně není eroze ani vulkanická aktivita či desková tektonika, která by mohla stopy smazat. Povrch naší oběžnice je sice vystavený slunečnímu větru a kosmickému záření, které se může na povrchu projevit, tyto procesy jsou ale ve skutečnosti nesmírně pomalé.

Odpadky na Měsíci

Největší objekty, které astronauti na Měsíci zanechali, jsou části přistávacích modulů, lunární rovery a vybavení pro vědecké experimenty. Některé z dalších objektů jsou pečlivě vybrané ceremoniální předměty, jako jsou například americké vlajky, pamětní desky, nebo třeba malá zlatá olivová ratolest symbolizující mír, kterou na Měsíci zanechala posádka Apolla 11.

TIP: NASA zveřejnila 11 tisíc fotografií mapujících mise Apollo 7 až Apollo 17

Na Měsíci zůstaly i zvláštní, osobnější předměty. Charlie Duke z posádky Apolla 16 zanechal na měsíčním povrchu podepsanou fotografii své rodiny v plastovém obalu. Alan Shepard z Apolla 14 zase nechal na Měsíci tři golfové míčky. Kromě toho tam zanechali astronauti lunárních misí ještě také svůj vlastní odpad. Okázalou sbírku lidské moči a stolice. Vědci nevylučují, že tento odpad po astronautech po letech opět prozkoumají. Mohlo by to totiž přinést překvapivě cenné informace.