Oliheň a Letící netopýr: Bizarní obři ze souhvězdí Kefea

31.10.2016 - Martin Reichman

Oliheň a Netopýr -<p>Teleskopický pohled zabírá 4 stupně, neboli asi 8 úplňků a tvoří jej téměř 17 hodin úzkopásmových obrazových dat.</p>
Oliheň a Netopýr -

Jsou velmi slabé, zároveň ale opravdu velké. Mlhoviny Oliheň (Ou4) a Letící netopýr (Sh2-129) se nacházejí v souhvězdí Kefea. Vzdálenost, která je dělí od Země, je ale rozdílná – mlhovinu Letící netopýr dělí od nás zhruba 1 300 světelných let, k mlhovině Oliheň je to mnohem dál - zhruba 2 300 světelných let. Podle vědců představuje Oliheň ohromný výtok vyvolaný HR8119, což je trojnásobný systém žhavých, hmotných hvězd, který je vidět poblíž středu mlhoviny. Samotná obří mlhovina Oliheň, kterou v roce 2011 objevil francouzský astrofotograf Nicolas Outters, měří téměř 50 světelných let.

• Zdroj fotografií: Rolf Geissinger