Padesátiletý výzkum rypoušů severních: Populaci ploutvonožců udržují „supermatky“

13.10.2021 - Zuzana Teličková

Kolonie rypoušů severních na pobřeží Kalifornie byla během posledních 50 let sledována vědci Kalifornské univerzity. Mimo jiné zjistili, že „pokračování rodu“ je u tohoto druhu velmi výrazně závislé jen na malé skupině jedinců

<p>Samičky rypoušů přivádějí na svět vždy jen jedno mládě. Porodí jej v zimním období a následující čtyři týdny mládě kojí, přičemž čerpají výhradně ze svých tukových zásob. Teprve když samičky mládě odstaví, vydávají se na moře, aby se po měsíčním půstu nakrmily.</p>

Zoologové během tohoto období zaznamenali 7 735 samic rypouše severního (Mirounga angustirostris) a zjistili, že 6 % z nich přivedlo během svého života na svět deset nebo víc mláďat. Tyto „supermámy“ stály u zrodu více než poloviny (55 %) ze všech mláďat, která se v kolonii narodila.

TIP: Ze života na podmořských pastvinách: Floridští kapustňáci širokonosí

Úspěšně přivést na svět a odkojit mládě je energeticky nesmírně náročné, proto mnoho rypouších samic rodí jen jednou až třikrát za život a poté umírá. Třetina samiček navíc zemře ještě dřív než dospějí. Naproti tomu „supermatky“ jsou pro náročný život vybaveny tak, že dokážou rodit opakovaně. Není jich moc, ale na život dalších generací mají obrovský vliv. Nejstarší samice, kterou biologové během pěti desetiletí sledovali, se dožila 23 let a měla celkem 17 mláďat. Další „supermatka“ porodila neuvěřitelných 16 let po sobě každý rok jedno mládě, které úspěšně odkojila.