Pánská záležitost: Plešatí také zvířata?

01.02.2022 - Barbora Jelínková

U člověka představuje ztráta vlasů přirozený důsledek změny hladiny hormonů, zejména testosteronu, proto se projevuje především u mužů. V živočišné říši tvoříme z daného hlediska unikát: Podobný fenomén dosud vědci pozorovali jen u šimpanzů a makaků.

V laboratorních podmínkách se však prokázalo, že cílená manipulace s hladinou hormonů – například složením potravy – vyvolá ztrátu srsti i u dalších savců, zejména hlodavců. V případě ptáků pak může dojít k pelichání.

TIP: Pátrání po genu plešatosti: Genetici prověřili DNA 52 tisíc mužů

Částečná ztráta srsti se občas vyskytuje také u některých zvířat, zejména pak u domácích mazlíčků. Na vině jsou podle vědců nejčastěji genetické hrátky spojené se šlechtěním. V ohrožení jsou například jezevčíci nebo chrti. Také snaha o vyšlechtění šedých a stříbrných labradorů se ukázala jako nepříliš šťastná – ukázalo se, že psi s tímto zbarvením měli oslabené folikuly a sklony k řídnutí a vypadávání srsti.