Pekelné dvojče Země: Venuše je možná Zemi podobnější, než se zdálo

21.12.2017 - Stanislav Mihulka

Extrémní podnebí Venuše je podle geologů zodpovědné za vznik a pohyb útvarů podobných tektonickým deskám

Dřívější teorie naznačovaly, že Venuše má nejspíše litosféru tvořenou jednou kompaktní litosférickou deskou a neexistuje na ní desková tektonika.

Venuše není zrovna příjemným místem pro život. Burácejí tam extrémní vichry, u povrchu planety panuje drtivý tlak 90 atmosfér a teploty tam dosahují pekelných 460 °C. V husté a extrémně toxické atmosféře Venuše prší kyselina sírová a sněží kov.

Přesto planetární geolog Paul Byrne ze Státní univerzity Severní Karolíny a jeho kolegové tvrdí, že Venuše je podobnější Zemi víc, než jsme si až doposud mysleli. Nejenom že jde o kamennou planetu jen o málo menší než Země, zřejmě tam také probíhá něco podobného deskové tektonice, jak ji známe ze Země.

Desková tektonika Venuše

V případě Země tektonické desky plují v horké a měkké vrstvě zemského pláště. Na Venuši to podle vědců funguje tak, že pekelně horké klima u povrchu planety vytváří struktury podobné tektonickým deskám na Zemi. Podle Byrneho a spol. byly tyto desky na Venuši ještě v nedávné minulosti pohyblivé.

TIP: Měla Venuše kdysi globální oceán? Nové důkazy tomu nasvědčují

Vědci k těmto závěrům dospěli po analýze dat získaných během mise americké sondy Magellan, která v roce 1994 dopadla na povrch Venuše. Nezaměřovali se přitom na jednotlivé oblasti povrchu Venuše, ale sledovali jej spíše jako celek a hledali na něm stopy geologické aktivity.

IFL Science / Newsweek