Planeta řek: Země je pokrytá řekami a potoky ve větší míře, než jsme mysleli

04.07.2018 - Stanislav Mihulka

Satelitní snímky a miliony pozemních pozorování zvýšily odhad počtu vodních toků na Zemi

<p>Výzkum hydrologů z Univerzity v Severní Karolíně a z texaské univerzity ukazuje, že celková plocha řek na Zemi je až o 45 % vyšší než jsme doposud předpokládali.</p>

Většinu povrchu Země tvoří oceány. Voda je ale i na souši a není ji tam málo. Podle nové vědecké studie, která vycházela ze satelitních snímků, je naše planeta mnohem více protkaná vodními toky, než jsme si doposud mysleli. Výzkum hydrologů z Univerzity v Severní Karolíně a z texaské univerzity ukazuje, že celková plocha řek na Zemi je až o 45 % vyšší než jsme doposud předpokládali

Výsledky výzkumu mají velký význam pro naše pochopení klimatu a klimatických změn. Vodní toky jsou totiž překvapivě významným zdrojem skleníkových plynů. Mikrobi v nich rozkládají organickou hmotu, přičemž vytvářejí množství oxidu uhličitého a metanu. A hustší síť toků představuje větší plochu, kde dochází ke kontaktu mezi vodou a ovzduším.

TIP: Řeka nebo moře: Jak vznikala pozoruhodná tropická Amazonie?

Dosavadní představy o množství řek a potoků vycházely z modelů postavených na malém množství reálných dat. Nový odhad je založený na tisícovkách satelitních snímků poskytnutých NASA, společně s 58 miliony pozemních pozorování.