Plynný obr v mladém planetárním systému je úplně jinde, než by měl být

22.03.2017 - Stanislav Mihulka

Je to oříšek pro odborníky. Jak mohla velká planeta vzniknout mimo protoplanetární disk?

HD 106906b -<p>Vznik plynného obra soustavy HD 106906 musel být zvláštní</p>
HD 106906b -

Vznik plynného obra soustavy HD 106906 musel být zvláštní

Vědci se to nebojí přiznat. Exoplaneta HD 106906b je prostě záhada. Podle nových pozorování vznikla v místech, kde podle veškerých našich představ o vzniku planet nemůže být.

Dotyčná exoplaneta je plynný obr, jedenáctkrát hmotnější než Jupiter, v soustavě vzdálené asi 300 světelných let. Háček je v tom, že je od své hvězdy asi 650 krát dál, nežli Země od Slunce. A to je podle astronomů zásadní problém.

Plynný obr mimo disk

Tak velká vzdálenost planety od hvězdy totiž znamená, že gigantická exoplaneta musela vzniknout mimo protoplanetární disk této soustavy. Přitom jde o velmi mladou soustavu, která se neobjevila déle než před 13 miliony let. Mladičkou hvězdu stále ještě obklopuje protoplanetární disk kosmického plynu, prachu a kamení.

TIP: Překvapení v planetárním systému: Obří planeta u příliš mladé hvězdy

Vznik planety HD 106906b pro nás v tuto chvíli zůstává záhadou, za to ale můžeme velmi dobře pozorovat, co její přítomnost dělá se zmíněným protoplanetárním diskem. HD 106906b obíhá po velmi eliptické dráze a její gravitace výrazně ovlivnila tvar disku.

ILF Science / UC Los Angeles