Pochutiny proti pandemii: Zelený čaj, réva nebo tmavá čokoláda blokují množení viru

08.12.2020 - Stanislav Mihulka

Rostliny někdy obsahují látky, které blokují replikaci viru v buňkách. Mohli bychom to využít ve svůj prospěch

<p>Americká réva okrouhlolistá</p>

Americká réva okrouhlolistá

V životním cyklu pandemického koronaviru hraje významnou roli enzym, kterému se přezdívá „hlavní proteáza“ (MPRO). Je nezbytný pro zpracování virových proteinů při tvorbě nových částic viru. Zároveň je to lákavý cíl pro léky a další látky, protože zablokování tohoto enzymu je pro virus zpravidla fatální. Někdy není nutné takové látky vynalézat, protože to příroda už dávno udělala za nás.

Biochemici De-Yu Xie a Yue Zhu z americké North Carolina State University pátrali mezi mnoha různými látkami obsaženými v rostlinách a hledali takové, které by, alespoň teoreticky, dokázaly hlavní proteázu pandemického viru vyřadit z činnosti. Používali k tomu počítačové simulace i laboratorní experimenty.

TIP: Dobrota pro zdraví: Hořká čokoláda rozpustí stres, zánět, zlepší paměť i náladu

Pátrání bylo úspěšné. Vědci objevili celou řadu rostlinných látek, které se mohou vázat na hlavní proteázu koronaviru a tím omezit či úplně vypnout její aktivitu. Uspěly například látky obsažené v zeleném čaji a bobulích americké révy okrouhlolisté, které blokují proteázu. Jako prospěšné se ukázaly i látky z kakaového prášku či hořké čokolády, které aktivitu enzymu snižují na polovinu.

Výzkum sice nezaručuje, že zmíněné látky budou fungovat u lidí, ale jejich případnou konzumací lidé nejspíš nic nezkazí. Jak uvádějí autoři studie, rostliny těmito látkami chrání samy sebe a i rostliny se mohou setkávat s různými viry. S trochou štěstí to budeme moci využít i my.