Podobu mračen v atmosféře Neptunu zásadně ovlivňuje sluneční cyklus

Dlouhodobé pozorování Neptunu prozradilo, že podobu mračen v jeho atmosféře zásadním způsobem ovlivňuje jedenáctiletý sluneční cyklus

21.08.2023 - Stanislav Mihulka

Neptun je pro nás nejvzdálenější planetou Sluneční soustavy. Řadu let je tento plynný obr v centru pozornosti odborníků a rozhodně se to vyplácí. Vědci nedávno zjistili, že se v atmosféře Neptunu překvapivě rychle mění množství pozorovatelných oblaků. V současné době je na Neptunu nejméně mračen za téměř 30 let detailních pozorování.

Astronomka Imke de Paterová z Kalifornské univerzity v Berkeley s početným týmem kolegů nedávno analyzovala snímky Neptunu v oblasti blízce infračerveného záření, které byly pořízeny mezi lety 1994 a 2022, prostřednictvím teleskopů Keckovy observatoře na Havaji a Hubbleova vesmírného dalekohledu. Výzkum jejich týmu publikoval odborný časopis Icarus.

Chování mraků na Neptunu

Badatelé zjistili, že počínaje rokem 2019 na Neptunu začala nápadně ubývat mračna, především ve středních šířkách plynného obra. „Byla jsem překvapená, jak rychle na Neptunu mizejí oblaka,potvrzuje Paterová. „Viděli jsme pokles aktivity mračen na Neptunu v průběhu pár měsíců. To je prakticky před očima.

Oblaka na Neptunu a sluneční cyklus v průběhu 28 let. (foto: NASA, ESA, LASP, Erandi Chavez (UC Berkeley), Imke de Pater (UC Berkeley), CC BY-SA 4.0)

Největším překvapením ale bylo zjištění, že existuje těsná spojitost mezi mizením a opětovnou obnovou mračen na Neptunu a jedenáctiletým slunečním cyklem. Neptun přitom obíhá Slunce ve vzdálenosti zhruba 30 AU, tedy třicetkrát dále než Země. Neptun tím pádem dostává od Slunce jen zlomek slunečního záření, konkrétně 900krát méně než Země. Přesto to očividně má poměrně značný vliv na atmosféru plynného obra.

TIP: Astronomové zaznamenali překvapivé změny teploty v atmosféře Neptunu

Z našich dat vyplývá zatím nejpřesvědčivější důkaz, že mraky na Neptunu se chovají podle slunečního cyklu,“ vysvětluje Paterová. „Zdá se, že ultrafialové záření ze Slunce spouští fotochemické reakce v atmosféře Neptunu, které souvisejí s tvorbou mračen."