Poodkrytý život městských lišek: Postavení matky určuje budoucnost mláďat

14.08.2017 - Zuzana Teličková

Sousedi s rezavou oháňkou -<p>Už více než třicet let sledují vědci lišky, které žijí na území anglického Bristolu</p>
Sousedi s rezavou oháňkou -

Biologové z University of Bristol zjistili, že v rodinách lišek žijících ve městech rozhoduje o tom, zda mládě rodinu opustí či v ní zůstane, genetická příbuznost s matkou. Lišky se snadno adaptovaly na život v blízkosti lidí a žijí v rodinných skupinkách sestávajících z dominantního páru a různého počtu podřízených dospělých jedinců. Část potomstva zůstává navždy v rodině, zatímco ostatní mladé lišky si musí najít místo v nové skupině.

TIP: Všudypřítomná a nepostradatelná liška aneb Predátor, který je všude doma

Dlouhodobým pozorováním a za pomoci analýz vzorků DNA se vědcům konečně podařilo odhalit historii jednotlivých liščích skupin. Ukázalo se, že synové dominantních matek odcházejí ze svých původních rodin, aby se tak zabránilo příbuzenskému křížení. Jejich sestry zůstávají v bezpečí rodinné smečky. U mláďat podřízených matek platí vzorec opačný. Vztah vůči otci, ať už je ve skupině dominantní či podřízený, nehraje při tomto rozhodování žádnou roli.

Vedoucí studie Helen Whitesideová říká: „Dominantní samce příchod jiných nepříbuzných samců nijak neohrozí. Ale fakt, že se samci odcházejí pářit i mimo skupinu, znamená, že se lišky příbuzenskému páření nakonec stejně nevyhnou.“ Lišky žijící na území Bristolu sledují vědci už od roku 1977. Mnohé z nich jsou vybaveny obojky s vysílačkou a vědcům se tak daří získávat mnoho důležitých informací o jejich dříve utajeném životě.

Příroda 9/2011