Pořádně hladová supermasivní černá díra ze souhvězdí Panny

11.01.2016 - Martin Reichman

Boční pohled na spirální galaxii NGC 4845 je dílem Hubbleova vesmírného teleskopu. Tato galaxie se nachází v souhvězdí Panny, přibližně 65 milionů světelných let od Země. Podobně jako naše galaxie i NGC 4845 hostí ve svém středu supermasivní černou díru. Potvrzují to pozorování hvězd nacházejících se blízko středu galaxie, které se pohybují jinou rychlostí a jiným způsobem, než je obvyklé.

Černá díra v srdci NGC 4845 je pravděpodobně několikanásobně menší než Sagittarius A* - supermasivní černá díra Mléčné dráhy. Vědci její hmotnost odhadují na stovky tisíc Sluncí (hmotnost Sagittarius A* se odhaduje na 4 až 4,5 milionů Sluncí). Přesto jde o pořádného hladovce. V roce 2013 vědci zaznamenali v centru NGC 4845 mimořádně silný záblesk, který připisují pozření objektu o velikosti Jupitera černou dírou v jejím středu. Zajímavostí je, že podobná událost se ve stejném roce odehrála i v centru naší Galaxie.

• Zdroj fotografií: ESA, Hubble, NASA