Poslechněte si symfonii pro Mléčnou dráhu, vytvořenou na základě dat vesmírných teleskopů

Hudební skladatelé často hledali inspiraci na nebesích. Americká NASA to nyní uchopila doslovně. Díky nové metodě je totiž možné použít data z dalekohledů jako základ pro originální hudbu

23.11.2023 - Martin Reichman

Projekt vznikl už roku 2020, nyní v něm NASA udělala významný pokrok. Říká mu sonifikace a vědci na něm pracují v rentgenovém centru observatoře Chandra, kde převádějí digitální data pořízená teleskopy do not a zvuků. Místo obrázků o vesmíru vypovídají tóny.

Zatím šlo jen o poměrně primitivní digitální znělky, nová fáze projektu se ale posunula mnohem dál. Ve spolupráci se skladatelkou Sophií Kastnerovou totiž tým NASA vyvinul verze dat, které mohou přehrávat hudebníci. „Je to jako psát fiktivní příběh, který je z velké části založen na skutečných faktech,“ okomentovala projekt Kastnerová. „Bereme data z vesmíru, která byla převedena do zvuku, a dáváme jim nový lidský kontext.“

Program převedl na hudbu data z malé oblasti ve středu galaxie Mléčné dráhy, kde leží supermasivní černá díra Sagittarius A*. Tuto oblast, která se rozkládá na ploše asi 400 světelných let, zkoumaly rentgenová observatoř Chandra, Hubbleův vesmírný teleskop a dnes už vysloužilý Spitzerův vesmírný teleskop.

Výsledkem projektu je skladba založená na datech z teleskopů, ale s přidaným lidským kontextem. „V jistém smyslu je to jen další způsob, jak lidé interagují s noční oblohou. Používáme jiné nástroje, ale inspirace oblohou při tvorbě umění zůstává stejná,“ ujišťují vědci.