Prastará magická brašna z Bolívie obsahovala výbavu pro šamana

Archeologové našli zvláštní brašnu s váčkem vyrobeným ze tří liščích čenichů. Obsah vědce skutečně překvapil

08.05.2019 - Stanislav Mihulka

Skalní převis na bolivijském Altiplanu ukrýval pozoruhodný nález. Archeologové zde objevili zvláštní koženou brašnu, obsahující sbírku rituálních předmětů, které sloužily k přípravě a užívání halucinogenních látek. Uvnitř brašny byl i váček, vyrobený ze tří liščích čenichů. Ten byl plný sušených halucinogenních rostlin. Podle všeho šlo o brašnu s výbavou pro šamana.

Podle radiokarbonového datování tato brašna i jeho psychedelický obsah pocházejí z předkolumbovské éry, z doby mezi lety 905 a 1170 našeho letopočtu.

Analýzy materiálu uvnitř liščího váčku odhalily nejméně pět různých psychotropních látek, pocházejících ze tří dřevin – koky (Erythroxylum), stromu rodu Anadenanthera a liány Banisteriopsis caapi, která je jednou z klíčových složek legendární halucinogenní směsi ayahuasca.

TIP: Překvapení z Amazonie: Halucinogen ayahuasca stimuluje růst neuronů

Všechny tři uvedené dřeviny přitom rostou v tropických lesích, stovky kilometrů od místa, kde byla objevena šamanská brašna. Jak se zdá, šamani v té době cestovali na velké vzdálenosti, jistě nebezpečnou krajinou, aby si opatřili nezbytné ingredience pro své rituály. Obsah objevené brašny ukazuje, že tehdejší šamani měli značné botanické znalosti a byli zběhlí ve využívání rozmanitých halucinogenních látek.

Juan V. Albarracin-Jordan & José M. Capriles