Přehledně: Kde se vzal vodík, kyslík, zlato a další chemické prvky

25.10.2017 - Martin Reichman

Vodík, který je v lidském těle přítomný v každé molekule vody, pochází z Velkého třesku. Ve vesmíru nejsou žádné další zjevné zdroje vodíku. Uhlík, stejně jako kyslík, je dílem jaderných fúzí uvnitř hvězd. Většina železa v našich tělech vznikla při dávných a dalekých výbuších supernov. Zlato vzniklo s velkou pravděpodobností při srážkách neutronových hvězd, které můžeme pozorovat jako krátkodobé události záblesků gama nebo gravitačních vln. Prvky jako fosfor a měď jsou v našich tělech přítomny jen v malých množstvích, jsou ale důležité pro funkci všeho známého života.

Barevně kódovaná periodická tabulka představuje zatím ty nejlepší znalosti lidstva o původu všech známých prvků. Místa vzniku jader některých prvků, jako je například měď, nejsou dobře známa a jsou trvalým předmětem pozorování a počítačového výzkumu.

Wikipedia, Jennifer Johnson