Překvapení na Jubilejní výstavě 1891: První elektrická tramvaj vzbudila senzaci

18.05.2017 - Ivan Brož



Zatímco první koňská tramvaj brázdila brněnské ulice už v roce 1869, do Prahy se dostala až o šest let později. Také v případě parní tramvaje si Brno podrželo prvenství. Pokud šlo ale o zavedení první elektrické tramvajové dráhy, zvítězilo v roce 1891 hlavní město.

Křižík tramvedoucí

Český vynálezce František Křižík uplatňoval v praxi krédo svého života, které znělo: „Co dovedou jinde, to přece my v Čechách dokážeme také!“ Dokázal to i na pražské jubilejní výstavě v roce 1891, kde provedl veškeré osvětlení, dále dodnes proslulou světelnou fontánu. Nezapomněl ani na návštěvníky, pro které postavil vůbec první pražskou elektrickou pouliční dráhu, která vedla z Letné na výstaviště. Sám tehdy stál na místě řidiče.

Potom, co postavil další tramvajovou trať do Libně a Vysočan, ho v roce 1905 zažaloval belgický podnikatel E. Ottlet, jenž v Praze vlastnil koncesi na koňku. Ale pokrok zvítězil a s ním i Křižík. Jeho elektrická doprava v Praze již v tomto zmíněném roce 1905 definitivně vytlačila dopravu taženou koňskou silou.

  • Zdroj textu

    Živá historie 9/2010

  • Zdroj fotografií

    Wikipedie


Další články v sekci