Přeslavné zrození konzumu: Před 150 lety byl otevřen první obchodní dům

13.05.2017 - Tomáš Konečný

V roce 1869 otevřela své brány stavba projektovaná Gustavem Eiffelem, která změnila Paříž. Nejednalo se ovšem o slavnou věž, nýbrž o Le Bon Marché – první obchodní dům na světě. A s ním se zrodilo utrácení jako životní styl

Aristide Boucicaut a jeho Le Bon Marché -<p>Aristide Boucicaut byl geniální obchodník. Svůj prodejní dům otevřel v nejluxusnější pařížské čtvrti</p>
Aristide Boucicaut a jeho Le Bon Marché -

Aristide Boucicaut byl geniální obchodník. Svůj prodejní dům otevřel v nejluxusnější pařížské čtvrti


Reklama

Když byl v 7. pařížském obvodu – kde sídlila řada velvyslanectví a prestižních institucí – ohromný prostor plný balkonů a galerií otevřen, označil jej spisovatel Émile Zola za „katedrálu moderní společnosti“. A šlo o „chrám“ vskutku revoluční: Uvnitř budovy se nacházely regály a pulty se zbožím, zákazníci měli možnost volného výběru a vstup byl zdarma. 

Sortiment se vystavoval volně a lidé se ho mohli dotýkat a zkoušet jej – zatímco ve starších obchodech se vždy „ukrýval“ za pultem a prodavač je vydal až po zaplacení. Nabízené předměty měly cenovku, kdežto v běžné prodejně zůstávala cena předem neznámá; řadu nakupujících to odrazovalo, protože nevěděli, zda si mohou danou věc dovolit. Z obchodního domu mohl člověk odejít, aniž by cokoliv koupil – něco dřív nemyslitelného. Na zboží lákala inzerce, bylo ho možné reklamovat či vrátit a některé kusy se příležitostně ocitaly ve slevě.

Zaměřeno na ženy

V pozadí celé myšlenky stál francouzský podnikatel Aristide Boucicaut. Jeho nápad slavil úspěch nejen díky své neotřelosti, ale také proto, že cílil na jednu zcela opomíjenou složku tehdejší společnosti – na ženy. Ve druhé polovině 19. století zůstávala žena ze střední či vyšší vrstvy v domácnosti, vychovávala děti a ven se dostala jen při společenských příležitostech. Boucicaut jí dal novou náplň dne: Mohla navštěvovat jeho obchodní dům a prohlížet si vystavené zboží. V prvním roce dosáhl obrat neuvěřitelných 21 milionů franků a o osm let později se již jednalo o 72 milionů.

Veřejné toalety

Při plánování myslel Boucicaut na všechno. Jeho nákupní dům nabízel nejen systém poradkyň pro zákaznice, ale zahrnoval i čítárnu a kuřárnu, kde mohla žena zanechat svého manžela při čtení novin a sama se věnovat nakupování. Vzor Le Bon Marché se rychle rozšířil a v Paříži vznikly i další obchodní domy, jež existují dodnes: jako Galeries Lafayette, Le Samaritaine či Au Printemps. Poslední jmenovaný byl přitom založen již roku 1856 a poprvé se v něm objevila jiná dnes běžná součást nákupních center – veřejné toalety.

Luxus pro všechny

S obchodním domem se změnilo postavení žen ve společnosti. Dámy začaly disponovat financemi, aby obstarávaly nákupy pro domácnost, a mohly samy vycházet z domu. Díky nákupním domům se setřely viditelné sociální rozdíly, protože náhle všechny vrstvy nosily konfekci a kupovaly stejné potřeby do kuchyně. Obchodní dům se stal součástí demokratizace společnosti: Luxusní zboží vyhrazené kdysi nejvyšším třídám se náhle nabízelo všem. Začala však také éra nákupů, jež představují pouhou „berličku“ pro vytržení z nudy… 

Reklama

  • Zdroj textu:

    100+1 zahraniční zajímavost

  • Zdroj fotografií: Wikipedie



Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Ariane 5 vynášející Vesmírný teleskop Jamese Webba, prosinec 2021. (foto: ESA/CNES/Arianespace, CC BY 4.0)

Vesmír

V zombie nikoho nezmění, ale je nebezpečná. USA se šíří houba odolná lékům. (foto: Profimedia/ČTK (Nicolas Armer)

Věda

Obklopena rybami  

autor: Khaichuin Sim | finalista kategorie: Dobrodružství

Snem Khaichuina Sima bylo zachytit splynutí člověka a života pod hladinou. Požádal proto svou ženu, zda by se nepřiblížila k hejnu kranasů modroploutvých – a pak už jen stačilo počkat na dokonalou chvíli. 

Zajímavosti
Historie

Socha admirála Nimitze na Havaji, kde během války působil. (foto: Shutterstock)

Válka
Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907