Problémy s bakteriemi: Marsonauté si budou muset hlídat střevní flóru

Cestovatelé na Mars si musejí dát pozor na mikroorganismy. Mohly by ohrozit jejich zdraví i kosmickou loď

10.10.2017 - Stanislav Mihulka

V letech 2010 a 2011 strávilo během projektu Mars500 šest mužů celkem 520 dní na simulované výpravě na Mars. Vědci během té doby sledovali jejich výkony, psychické rozpoložení i zdravotní stav.

Mimo jiné vyšlo najevo i to, že se během mise snížila pestrost bakterií mikrobiomu, tedy bakterií obývajících lidské tělo. Pestrost bakterií v těle je přitom důležitá pro lidské zdraví, takže její snížení během expedice na Mars by mohlo ohrozit marsonauty.

Mikroorganismy pod dohledem

Petra Schwendner z Edinburské univerzity a její tým také zjistili, že některé z bakterií, které v lidech během mise zůstanou, mohou ohrozit kosmickou loď, protože narůstají a šíří se na materiálech, z nichž je plavidlo vybudováno.

TIP: Experimenty ukazují, že pozemské bakterie opravdu přežijí na Marsu

Na místě je samozřejmě otázka, nakolik budou bakterie problémem i během skutečné cesty na Mars, protože některé faktory, jako je například stav beztíže, není možné na Zemi věrně simulovat. Každopádně prý ale bude nutné mikroorganismy během cesty na Mars hlídat, jak v těle marsonautů, tak i v kosmické lodi.

University of Edinburgh, Microbiome