Proč je jedna skupina Jupiterových trójanů výrazně méně početná?

14.03.2020 - Michal Švanda

Jako trójany označujeme v astronomii meziplanetární tělesa, která zůstávají dlouhodobě uvězněna v jámách gravitačního potenciálu tzv. libračních bodů Slunce–Jupiter

Jedná se o místa, kde je výslednice gravitačních sil obou těles a síly odstředivé nulová, a objekty, jež se v libračních bodech nacházejí, se tam mohou dlouhodobě udržet. Trójanů se týkají ty pozice, jež vytvářejí s Jupiterem a Sluncem rovnostranné trojúhelníky – tzv. librační body L4 a L5. Z pozorování víme, že v bodě L4 „před Jupiterem“ je trójanů asi o polovinu víc než v L5 „za ním“. Uvedená nesymetrie se považuje za jedno z velkých tajemství Sluneční soustavy.

TIP: Trojáni: Záhadné planetky, které doprovází Jupitera

Nedávno se v odborné literatuře objevila práce, která nerovnoměrný počet planetek v obou skupinách vysvětluje pomocí numerické simulace dlouhodobého vývoje trajektorie Jupitera. Ta ukazuje, že se obří planeta utvořila až čtyřikrát dál od Slunce, než obíhá nyní. Působením blízkých setkání s ostatními tělesy soustavy pak postupně migrovala do jejího středu a „nalovila“ při tom víc planetek v „návětrném“ libračním bodě L4 než v L5. Jde o zajímavou hypotézu, na její případné potvrzení si však budeme muset počkat.