Proč má tolik koček bílé tlapky a proč se jim zmenšuje mozek?

Bílé „ponožky“, které často zdobí tlapky jinak černých domácích šelem, si lidé oblíbili již v dávné minulosti. Jak k nim kočky přišly?

25.10.2022 - Barbora Jelínková

Lidstvo začalo kočky domestikovat pravděpodobně už kolem 10. tisíciletí př. n. l., přičemž šlechtitelé po celá staletí volili pro další křížení zvířata s ideálními znaky. V prvé řadě šlo sice o povahové vlastnosti – zejména krotkost, přítulnost či inteligenci – ale jejich dědičnost se shodou okolností pojí rovněž s některými fyzickými aspekty. Geny zodpovědné za výše uvedené rysy totiž zároveň brání pigmentovým buňkám v dozrávání, což se projeví bílými skvrnami především na tlapkách či ocase.

V souvislosti s domestikací vědci upozorňují i na další aspekt – podle výzkumu vědců z Vídeňské univerzity se kočkám (stejně jako například psům nebo ovcím) ve srovnání s jejich divokým africkým předkem Felis lybica zmenšil mozek. Největší pokles mozkové hmoty nastal v těch částech mozku, respektive u specializovaných buněk, které jsou odpovědné za reakci na hrozby.

TIP: Odvěká kočičí nezávislost: Historie a kořeny soužití člověka a koček

Vedle africké divoké kočky a kočky domácí vědci porovnávali i velikost mozku evropské divoké kočky (Felis silvestris). Ta přímo domestikována sice nikdy nebyla, nicméně podle vědců u ní došlo ke křížení s domestikovanou kočkou. Podle studie mají i tito kříženci menší mozek než evropská divoká kočka – z čehož badatelé vyvozují, že za zmenšením mozku stojí opravdu domestikace.