Reklama


Proč NASA nyní podporuje vývoj hned tří pilotovaných lodí?

17.06.2017 - Tomáš Přibyl

Soukromé kosmické lodě -<p>Trio nově vyvíjených amerických lodí (zleva): CST-100 Starliner (jen hermetizovaná kabina), Orion a Dragon</p>
Soukromé kosmické lodě -

Trio nově vyvíjených amerických lodí (zleva): CST-100 Starliner (jen hermetizovaná kabina), Orion a Dragon


Reklama

Tato zvláštní situace skutečně nemá v historii kosmonautiky obdoby. Nejedná se přitom o žádný „rozstřel“, z něhož vzejde vítěz: Američtí astronauti mají jistotu, že se v každé ze tří aktuálně vyvíjených pilotovaných lodí proletí víckrát v rámci běžného operačního provozu.

Abychom byli přesní: Loď Orion má sloužit pro mise za nízkou oběžnou dráhu Země, tedy k Měsíci, planetkám a jednoho dne třeba i k Marsu. CST-100 Starliner firmy Boeing je komerční plavidlo určené k zajišťování „taxislužby“ na Mezinárodní vesmírnou stanici počínaje rokem 2018. Pilotovaná verze lodi Dragon společnosti SpaceX má potom totéž poslání. A ačkoliv obě posledně jmenovaná plavidla představují přímé konkurenty, jejich vývoj by se měl dotáhnout do konce (pokud se nevyskytnou nečekané problémy), přičemž se u každého z nich garantuje několik regulérních letů.

Jak ovšem k tak neobvyklé situaci došlo? NASA usoudila, že doba pokročila a že je načase zaměřit se na skutečný průzkum. Ten vyžaduje plnohodnotnou loď s několikanásobně zálohovanými systémy, využívající to nejlepší, co je k dispozici. Jenže podobné plavidlo je pro rutinní lety na ISS drahé, proto se americká agentura rozhodla dát příležitost soukromému sektoru, neboť na tomto poli postačí jen jednodušší loď. Zapojené firmy pak nabídly vývoj několika různých zařízení a vítězně z konkurzu vyšel stroj CST-100. A jelikož byl dostatečně levný, podpořila NASA ještě vývoj druhého pilotovaného plavidla, Dragonu.

  • Zdroj textu:

    Tajemství vesmíru 9/2016

  • Zdroj fotografií: NASA

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

HMS Thetis | 1938–1943 | Velká Británie

Britská HMS Thetis je jednou z mála ponorek historie, jejíž osud zahrnuje hned dvě fatální katastrofy. První se odehrála v roce 1939 ještě před nasazením do akce: Během posledních testů se počítalo také s ponorem, manévr se ovšem nedařil. Při hledání příčiny se zjistilo, že do jedné z torpédových komor nenatéká voda, nicméně snaha problém vyřešit vyústila v pohromu – komorou, kterou technici uvolnili, se dovnitř začala nekontrolovatelně valit voda. Ponorka nakonec klesla na dno a 99 ze 104 členů posádky se utopilo nebo udusilo. Stroj se však podařilo vylovit a opět nasadit do akce pod názvem HMS Thunderbolt. Sloužil až do roku 1943, kdy ho nedaleko Sicílie zničily hlubinné nálože italské korvety Cicogna – a tentokrát již smrti na palubě neunikl nikdo. 

Zajímavosti
Revue

Pro humor nezbýval v „Dikobrazu“ v roce 1953 prostor, zato politických hesel a angažovaných článků přibývalo.

Historie

Nedobrou prognózu mají do budoucna velké šelmy a také řada primátů. Orangutani nebo kahau nosatí by však na Borneu mohli přežít, pokud se podaří stávající situaci zvrátit.

Příroda

Velká kulová hvězdokupa v Herkulovi (vlevo) a otevřená hvězdokupa Plejády se již na první pohled liší počtem hvězd

Vesmír

Rakovina děložního čípku a virus HPV

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907