Proti proudu času: Který rok v historii byl pro lidstvo vůbec nejhorším?

14.05.2019 - Kateřina Helán Vašků

Pokud bychom měli stroj času, existuje celá řada let, kam bychom se v žádném případě nechtěli vracet. Například roku 1349 vyhladila morová rána bezmála polovinu Evropy a v roce 1918 zabila pandemie chřipky víc než 50 milionů lidí.

Badatelé se však shodují, že zmíněná data ještě násobně předčí letopočet 536. Tehdy se nad starým kontinentem, Středním východem a částí Asie objevila záhadná mlha a způsobila 18 měsíců temnoty. Teploty poklesly o 2,5 °C a nastalo nejchladnější desetiletí za posledních 2 300 roků, jakási malá doba ledová.

TIP: Kolaps civilizace: Jak bude vypadat svět po člověku

V důsledku následující neúrody mnohé země postihl hladomor. V roce 541 pak propukl ve Východořímské říši mor a vyhladil na 100 milionů lidí, tedy až polovinu populace impéria. Nikdo přitom netušil, odkud se podivná mlha prakticky přes noc vzala. Dnes existují různé hypotézy, například že katastrofu způsobila erupce islandského vulkánu či dopad meteoritu.