Proxima Centauri, nejbližší hvězda ke Slunci, je možná podvodník

15.09.2017 - Stanislav Mihulka

Proxima Centauri možná vznikla v úplně jiném koutě naší Galaxie

Proxima Centauri -<p>Hvězda Proxima Centauri na snímku Hubbleova vesmírného dalekohledu</p>
Proxima Centauri -

Hvězda Proxima Centauri na snímku Hubbleova vesmírného dalekohledu

Alfa Centauri, nejjasnější hvězda souhvězdí Kentaura, je vlastně trojhvězda. Alfa Centauri A a Alfa Centauri B jsou hvězdy podobné Slunci a tvoří jednu pěknou rodinku dohromady se slavnou Proximou Centauri (známou též jako Alfa Centauri C), malým červeným trpaslíkem. Anebo netvoří?

Podle nového výzkumu, na němž se podíleli Fabo Feng a Hugh Jones z britské Univerzity v Hertfordshire, je totiž Proxima Centauri vlastně podvodník. Ne, že by to nebyla hvězda, ale je prý dost možné, že pochází z úplně jiné oblasti Mléčné dráhy. A dvojhvězda Alfa Centauri A a Alfa Centauri B kdysi dávno polapila Proximu svou gravitací.

Je Proxima Centauri cizincem?

K tomu závěru badatelé dospěli studiem oběžných drah všech tří členů trojhvězdy Alfa Centauri. Když prozkoumali změny drah hvězd do minulosti i do budoucnosti, podařilo se jim určit, že Proxima Centauri s asi 25 procentní pravděpodobností pochází odjinud.

TIP: Potvrzeno: Proxima Centauri skutečně obíhá své dva hvězdné sousedy

Pokud je scénář s cizím původem Proximy Centauri pravdivý, došlo k jejímu zachycení dvojhvězdou Alfa Centuri A a B asi před 3 až 4 miliardami let. Vědci teď budou tuto hypotézu dále ověřovat, protože by mohla mít vliv na historii prostředí nedávno objevené planety Proxima b a na její potenciální obyvatelnost.

IFL Science, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society