Reklama


První muž protektorátu: Co přinesl Čechům Konstantin von Neurath?

13.11.2018 - Vladimír Černý

V době nacistické okupace českých zemí zde byli nejvyššími pány říšští protektoři. Formálně zastávali tuto funkci pouze dva muži, ale další dva působili jako takzvaní zastupující. Kdo to vlastně byl a jakým způsobem každý z nich zasáhl do české historie?

<p>Karl Hermann Frank (vlevo) a první muž protektorátu Konstantin von Neurath.</p>

Karl Hermann Frank (vlevo) a první muž protektorátu Konstantin von Neurath.


Reklama

Když vydal Adolf Hitler 16. března 1939 výnos o zřízení Protektorátu Čechy a Morava jakožto součásti Velkoněmecké říše, mělo se oficiálně jednat o autonomní a samosprávný státní útvar. Protektorát měl svého prezidenta Emila Háchu a také vládu, v jejímž čele se postupně vystřídali Alois Eliáš, Jaroslav Krejčí a Richard Bienert. Možnosti těchto politiků však byly od počátku velmi omezené. Skutečná moc totiž spočívala v rukou říšského protektora, který byl vlastně Hitlerovým přímým zástupcem v Čechách a na Moravě. Pro výkon své funkce měl k dispozici úřad sídlící v pražském Černínském paláci. Dělil se na čtyři oddělení pečlivě dohlížející nad všemi sférami protektorátního života. Dne 5. dubna 1939 do Prahy přijel první protektor Konstantin von Neurath.

Diplomat ze staré školy

Konstantin svobodný pán von Neurath (1873–1956) byl příslušníkem staré šlechtické rodiny původem z Württemberska a měl za sebou bohatou diplomatickou kariéru. Už před nástupem nacistů k moci byl německým velvyslancem v Římě a Londýně a poté nastoupil do funkce ministra zahraničí. Hitlerovi se nejprve hodily Neurathovy dobré vztahy s Brity, ale v únoru 1938 nahradil uhlazeného diplomata kovaným nacistou von Ribbentropem. Jmenování von Neuratha do funkce protektora představovalo z Hitlerovy strany určitý ústupek Háchovi, který diktátora prosil, aby se protektorem nestal sudetský Němec. To bylo splněno, ale jako jakýsi „hlídací pes“ působil v Praze rodák z Karlových Varů, státní tajemník a vyšší vedoucí SS a policie Karl Hermann Frank

Samotný Neurath ovšem rozhodně nebyl žádný lidumil. S jeho jménem je spojeno zavedení rasových zákonů v protektorátu, uzavření českých vysokých škol 17. listopadu 1939, následné zastřelení devíti studentských předáků bez soudu i počátky germanizace českého národa. Nebyl však tolik protičesky zaměřen jako Frank a svým diplomatickým vystupováním uměl udělat dojem. Právě to však Hitlerovi stále víc vadilo, a když začaly v průběhu roku 1941 narůstat aktivity domácího odboje, našel vhodnou záminku k protektorovu odvolání.

TIP: Reinhard Heydrich: Mládí a cesta k moci

V září 1941 byl von Neurath zproštěn výkonu funkce, oficiálně ze zdravotních důvodů. Formálně jej však Hitler neodvolal, a proto měl Heydrich funkci pouhého zastupujícího říšského protektora. K definitivnímu von Neurathovu odvolání došlo až v srpnu 1943, ale to již v Praze téměř dva roky nepobýval.

Po válce ho Spojenci postavili před Mezinárodní vojenský tribunál v Norimberku a v září 1946 odsoudili k 15 letům vězení. Odpykával si je v proslulé špandavské věznici, odkud byl kvůli špatnému zdraví předčasně propuštěn roku 1954. Zemřel přirozenou smrtí 14. srpna 1956 v Enzweihingenu u Stuttgartu. 

  • Zdroj textu:

    Tajemství české minulosti

  • Zdroj fotografií: Wikipedie, Bundesarchiv

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Věda

Tajemství slavné Dürerovy Růžencové slavnosti už dnes vlastně neexistuje, i když právě tento obraz je českému publiku nejpřístupnější: visí v Národní galerii.

Zajímavosti

Sonda Voyager 2 se již nachází v tzv. mezihvězdného prostoru. Aktuálně ji dělí od Země 120 AU. Její dvojče Voyager 1 se pohybuje ve vzdálenosti 150 AU.

Vesmír
Zajímavosti

Při lovu využívají lvíčci zlatí dlouhých prstů, jimiž snadno dosáhnou do nedostupných děr a skulin. Populace lvíčků zlatých přežívá v malé oblasti nedaleko brazilského Rio de Janeira.

Příroda

LeTourneau: Terénní stonožka

Obří terénní vozidlo se zrodilo v hlavě geniálního amerického vynálezce Roberta Gilmoura LeTourneaua. Délkou i provozním řešením připomíná vlak a jeho základní myšlenka vychází z lokomotivy, která díky dieselelektrickým generátorům produkuje dost energie na uvedení zbylé části soupravy do pohybu. Netřeba dodávat, že zkonstruování takového kolosu nebylo snadné, nicméně v roce 1958 konečně vznikla zcela funkční verze TC-497: poháněly ji čtyři turbínové motory s celkovým výkonem 4 680 koní, její kola měřila 3 m v průměru a celá souprava dosahovala úctyhodných 170 m. V „lokomotivě“ dokonce zbylo místo pro ubikaci, v níž mohlo žít až šest zaměstnanců. Maximální rychlost kolosu ovšem činila pouhých 32 km/h.

Funkční mnohokolka navíc bohužel přišla v době, kdy už se o přepravu těžkých břemen v terénu staraly výkonné transportní vrtulníky. Pozemní vlaky proto skončily na vrakovištích nebo v muzejních expozicích.

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907