Působí magnetické pole na hojení a léčení? Podle výzkumu ploštěnek ano

02.02.2019 - Stanislav Mihulka

Magnetické pole ovlivňuje regeneraci ploštěnek a mohlo by pomáhat i lidským pacientům

<p>Regenerující ploštěnka v magnetickém poli</p>

Regenerující ploštěnka v magnetickém poli

Pokud jde o hojení a regeneraci tkání, tak máme ploštěnkám co závidět. Ploštěnku můžete rozřezat na malé kousky a z takového kousku vám za nějaký čas doroste celá ploštěnka. Proto vědci s oblibou využívají ploštěnky při výzkumu genetických a buněčných mechanismů jako pokusné "králíky".

Američtí vědci nedávno použili ploštěnky k výzkumu vlivu slabého magnetického pole na produkci nových buněk v tkáni. Podařilo se jim prokázat, že magnetické pole, které je několik silnější, než magnetické pole Země, buď zpomaluje anebo naopak zrychluje regeneraci ploštěnek. Magnetické pole Země je přitom velice slabé, takže nešlo o žádný intenzivní magnetismus. Podobný výzkum přitom v minulosti přinášel rozporuplné výsledky.

TIP: Umělá inteligence odhaluje tajemství regenerace ploštěnek

Magnetické pole, které bylo asi pětkrát silnější, než magnetické pole planety, regeneraci ploštěnek zpomalovalo. Ještě dvakrát silnější magnetické pole ale zase naopak tuto regeneraci urychlovalo. Mechanismus tohoto působení ale není úplně jasný. Vědci teď budou zkoumat, jak by mohli využít magnetické pole ke zlepšení léčebných postupů u lidských pacientů. Zároveň ale varují před šarlatány, kteří se již dlouho snaží „léčit“ lidi magnety.

• Zdroj fotografií: Wendy Scott Beane, Western Michigan University