Rekordní počet obrů: Hvězda podobná Slunci má šest plynných planet

08.03.2018 - Stanislav Mihulka

Slunci podobná hvězda ze souhvězdí Orionu má ve své blízkosti šest plynných obrů

<p>V některých planetárních systémech mají plynných obrů více než dost</p>

V některých planetárních systémech mají plynných obrů více než dost

HD 34445 je hvězda vzdálená 148 světelných let od Země, která je velmi podobná Slunci, jak hmotností, tak i obsahem těžších prvků. Zároveň je ale téměř dvakrát starší (8,5 miliardy let) než naše Slunce, asi dvojnásobně silněji září a podle všeho je na cestě stát se červeným obrem.

Věk ale není tím jediným, čím se HD 34445 liší od naší mateřské hvězdy. Zatímco v naší Sluneční soustavě máme jen dva plynné obry, Jupiter a Saturn, hvězda HD 34445 jich má hned šest. První z těchto planet se astronomům podařilo objevit již v roce 2004, zbylou pětici objevili vědci až o 13 let později.

Šest obrů u jedné hvězdy

Plynní obři obíhají svou hvězdu ve vzdálenostech, které by ve Sluneční soustavě odpovídaly oběžné dráze Merkuru až oběžné dráze Jupiteru. Dva z těchto obrů přitom obíhají v obyvatelné zóně hvězdy, tedy tam, kde může být na povrchu těles kapalná voda.

TIP: Obr proti pravidlům: Nově objevená planeta by správně neměla existovat

Přímo na plynných obrech by život podobný našemu mohl existovat jen velice těžko. Ale kolem plynných obrů bývají měsíce. A na takovém exoměsíci v obyvatelné zóně si už život představit dokážeme. Podivuhodný planetární systém HD 34445 proto nejspíš i nadále zůstane v hledáčku astronomů.