Research Expedition Vessel: Budoucí vlajková loď oceánského výzkumu

23.03.2019 - Jan Fiala

Norský miliardář financuje stavbu nejvyspělejší výzkumné oceánské lodi dneška: Její posádka bude mít k dispozici nejen nadstandardní pohodlí, ale také nejmodernější technologie, ponorky a hlubinné lapače živočichů

<p>Mezi špičkovými senzory nebudou na lodi chybět sonary v ponorných kýlech, vlečené sonarové bóje, hydrofon pro poslech mořských živočichů a zařízení na odběr vzorků vzduchu, vody i mořského dna.</p>

Mezi špičkovými senzory nebudou na lodi chybět sonary v ponorných kýlech, vlečené sonarové bóje, hydrofon pro poslech mořských živočichů a zařízení na odběr vzorků vzduchu, vody i mořského dna.


Reklama

Plavidlo Research Expedition Vessel (REV) tvoří součást rozsáhlého projektu REVocean, který si klade za cíl zvýšit povědomí o globálních oceánech, a zefektivnit tak jejich ochranu. Na lodi nebudou chybět nejmodernější technologie pro zkoumání světových vod, ale ani přednáškový sál, posilovna či společenské místnosti. Na palubě se pak najde dost prostoru k pohodlnému ubytování až 60 výzkumníků spolu s 30 členy posádky. 

Na moři REV vydrží bez dodatečných zásob až 114 dní, nicméně v případě potřeby mohou na dvou heliportech přistát vrtulníky s dodávkou potravin či vědeckých přístrojů. Studium vodních živočichů umožní mimo jiné hlubinné vzorky, které systém trubic nasaje přímo do lodních nádrží. Pod hladinu se však vědci budou moct vydat také díky dálkově ovládaným nebo manuálně řízeným ponorkám.  

Žijeme z odpadků

Vedle zkoumání oceánů sehraje plavidlo roli také v jejich čištění. Pomocí speciálních „sítí“ bude umět uklízet až 5 tun plovoucího odpadu denně a posléze ho využije pro vlastní pohon: Na palubě bude totiž unikátní spalovací systém, který dovede zužitkovat všechny materiály kromě skla a kovů. Neprodukuje přitom škodlivé plyny, pouze zanedbatelné množství popela. Nejenže tak loď díky sběru odpadu ušetří pohonné hmoty, ale přispěje rovněž k jeho recyklaci. I bez této pomoci však zvládne na jedno natankování obeplout téměř celou planetu.

TIP: Plovoucí bariéra pro čištění oceánů Ocean Cleanup se rozpadla a čeká ji oprava

Tvar REV je navržen tak, aby se při plavbě minimalizovaly vibrace, což nejen sníží hlučnost, ale opět ušetří palivo. Energii budou vyrábět čtyři dieselové generátory, každý o hmotnosti přes 50 tun, a o chod lodi se postarají elektromotory. Pro extra tichý pohon bude možné generátory vypnout a využívat jen baterie o kapacitě 3 MW. V současnosti se REV staví v rumunské loděnici Vard, dokončení se plánuje na rok 2020 a spuštění na vodu o rok později. 

Z rybáře milionářem

Stavbu lodi Research Expedition Vessel financuje norský miliardář Kjell Inge Røkke, který chce jejím prostřednictvím „poděkovat“ oceánu za to, že mu umožnil zbohatnout: Začínal totiž jako rybář a vydělal si dost peněz na koupi vlastního plavidla. Postupně investoval do různých námořních odvětví, těžařského průmyslu a stavebnictví, až se stal jedním z nejbohatších Norů. Tento mecenáš se nejen zavázal zaplatit za loď v přepočtu 7,8 miliardy korun, ale přidal další 3,3 miliardy na její provoz v prvních třech letech. 

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Jedna z mumií nalezených u stratovulkánu Llullaillaco na argentinsko-chilských hranicích.

Věda

Korunní princ Vilém Oranžský (1840–1879) byl bystrý a inteligentní chlapec. Byl vychováván v přísném viktoriánském duchu, což pro něj ale znamenalo pohromu.

Historie
Reklama

Snímek pořízený zařízením Extreme Ultraviolet Imager z letošního března ukazuje Slunce na vlnové délce 17 nanometrů. Jedná se o vlnovou délku, kterou vydává plyn o teplotě kolem jednoho milionu stupňů.

Vesmír

Ralská pahorkatina a její nejvyšší vrchol – hora Ralsko (696 m). (foto: Wikimedia Commons, Mirek256CC BY-SA 3.0)

Příroda

Malý Barrett se svou objednávkou cheeseburgerů.

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907