Rojení rudých skřítků: NASA ocenila snímek českého fotografa

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír zveřejnil jako svou astronomickou fotografii dne snímek pořízený českým fotografem Danielem Ščerbou. Ten v srpnu zachytil zvláštní meteorologický jev – takzvané nadoblačné blesky, které se vyskytly nad silnou bouří na severu Čech.

13.09.2022 - Martin Reichman

Snímek nazvaný Blýskání červených skřítků nad Českou republikou je teprve 19. fotografií z Česka, kterou NASA v historii galerie fungující od roku 1995 zveřejnila. Daniel Ščerba fotografii oblohy pořídil na konci srpna v Jeseníkách, nedaleko vysílače u Ondřejovic. „Co jsou to ty červené chomáče na obloze? Jedná se o vzácnou formu blesku potvrzenou teprve před asi 35 lety: rudí skřítci,“ popsala NASA.

TIP: S hvězdami nad hlavou: Snímky Petra Horálka pravidelně oceňuje i NASA

„Výzkum ukázal, že po silném záblesku z pozitivního mračna mohou z výšek asi 80 kilometrů směrem k zemi vystartovat rudí skřítci, asi stometrové koule ionizovaného vzduchu. Rychle je pak následuje skupina vzhůru směřujících ionizovaných koulí. Snímek byl pořízen koncem minulého měsíce z Jeseníků na severní Moravě v České republice. Vzdálenost k rudým skřítkům je asi 200 kilometrů. Červení skřítci se objevují pouze na zlomek sekundy a nejlépe jsou vidět z boku nad silnými bouřkami,“ dodává NASA v popisku fotografie.