Rotace naší planety zpomaluje: Může za to Měsíc

07.06.2018 - Stanislav Mihulka

Země a Měsíc na sebe vzájemně působí gravitačními silami. Má to svoje důsledky

<p>Měsíc je naší kosmickou brzdou</p>

Měsíc je naší kosmickou brzdou

Země a Měsíc spolu už miliardy let tančí jemně vyladěný gravitační balet. Měsíc obíhá kolem Země a společně putují na oběžné dráze kolem Slunce. Tyhle gravitační hrátky mají své důsledky. Měsíc je se Zemí ve vázané rotaci a nastavuje nám stále stejnou stranu. A Měsíc také pozvolna brzdí rotaci Země.

Podle nové studie Stephena Meyerse z Wisconsinské univerzity v Madisonu a jeho kolegy se před 1,4 miliardami let Země otočila zhruba jednou za 18 hodin. Dnes to je téměř 24 hodin. Vědci k tomu dospěli pomocí astrochronologie, která kombinuje astronomická pozorování s geologickým záznamem.

Měsíc je kosmická brzda

Měsíc se zrodil v ohromné srážce protozemě s protoplanetou velikosti Marsu před 4,5 miliardami let. Na počátku byl Měsíc mnohem blíže Zemi, než je dnes a za úplňku to musel být naprosto fantastický pohled. V dnešní době se Měsíc vzdaluje od Země rychlostí 3,82 centimetry za rok a při vzájemném působení gravitačních sil dochází k tomu, že Země zpomaluje svoji rotaci. Je to podobné, jako když krasobruslařka roztahuje paže při piruetě.

TIP: Planeta Země se ve srážce, během níž vznikl Měsíc, téměř vypařila

Budoucnost není nikdy úplně jistá, ale podle toho, co víme, se rotace Země bude působením Měsíce ještě dlouho zpomalovat. Pro kamennou planetu typu Země je takto velký měsíc výjimečný a zpomalování rotace je jednou z věcí, kterými za to platíme.

University of Wisconsin–Madison, PNAS