Rotující mládě: Vědci objevili nejrychleji rotující magnetar

14.01.2021 - Martin Reichman

Daleko za humny Mléčné dráhy – přibližně 21 tisíc světelných let od Země, vědci objevili zřejmě nejrychleji rotující známou hvězdu. Respektive to, co z ní zbylo…

<p>Magnetar J1818.0-1607 (fialová tečka uprostřed) na složeném rentgenovém a infračerveném snímku.</p>

Objekt, označovaný jako J1818.0-1607, poprvé zaznamenala vesmírná observatoř Swift letos na jaře. Později se na něj zaměřili další vědci a dostal se i do hledáčku rentgenové observatoře Chandra, která odhalila hned několik pozoruhodných detailů.

Rotující mládě

Objekt J1818.0-1607 je magnetar – tedy neutronová hvězda s extrémně silným magnetickým polem, která vznikla zhroucením supernovy. Již samotný objev magnetaru je pro vědce velkou událostí, neboť doposud se těchto podivných objektů podařilo odhalit jen asi tři desítky. Pro srovnání neutronových hvězd vědci evidují zhruba 100× více. Od běžných neutronových hvězd se magnetary liší tím, že je obklopují extrémně silná magnetická pole, ve skutečnosti nejsilnější známá magnetická pole ve vesmíru.

Další zajímavostí, která vědce zaujala je stáří objektu. Podle toho, co o magnetarech víme, se jejich rychlost rotace s postupem času snižuje. J1818.0-1607 se ale (na magnetar) otáčí extrémně rychle – zhruba jednou za 1,4 sekundy. Obvyklá rychlost je přitom 1-10 sekund na jednu otáčku. Podle vědců jde o známku, že objevený objekt je mimořádně mladý. Jeho stáří odhadují na pouhých 500 let, což z něj činí nejmladší známý magnetar. Podivné ovšem je, že v blízkém okolí magnetaru vědci našli jen velmi málo trosek. Jejich absence tak vede vědce k domněnce, že se magnetar J1818.0-1607 zřejmě musí pohybovat mnohem vyšší rychlostí, než jaká je u neutronových hvězd obvyklá.

TIP: Pulzary a magnetary: Bizarní útvary, nad kterými zůstává rozum stát

Aby toho nebylo málo, pozorování radioteleskopů Karl Jansky Very Large Array (VLA) v Novém Mexiku ukázala, že magnetar J1818.0-1607 vysílá pulzy rádiových vln, takže jde vlastně také o rádiový pulzar.

Chandra, Space.com